Saturday, September 20, 2014

Jangan dilayan perasan negatif itu

Adakalanya terasa kecil hati bila orang hanya cari kita bila dia perlukan kita.
Bila rakan baiknya sudah jauh baru dia beralih kepada kita.
Bila dia sibuk jangan diganggu tapi bila kita kalut mengejar deadline atau kepenatan dia tetap nak ganggu.
Kerana simpati kita yang mula rasa tidak selesa pun tetap menerima kehadirannya secara tiba-tiba tidak kira siang, senja, agak lewat atau hampir tengah malam.
Tidak kira di rumah atau di pejabat.
Sampai apa yang sedang dibuat tergendala dan yang dirancang tertangguh.

Adakalanya jadi panas hati mendengar perkara yang sama berulang kali.
Suka melayan perasan dan buat spekulasi sendiri.
Penat mendengar dan menasihati dan mencadangkan perkara yang sama berulang kali.
Degil tak pernah ikut apa yang dicadangkan.
Malah ikut pulak saranan orang lain.
Tapi tetap nak cari kita semula.
Sampai bila????
Minta kita rahsiakan apa yg berlaku tapi sendiri yang heboh sana sini.
Kita yang jadi serba salah apabila ditanya.
Sampai orang lain pandang kita tidak peduli.

Adakalanya berasa jauh hati apabila orang rasa sudah cukup untuk menilai kita berdasarkan cara kita bekerja dan gaya kehidupan kita di rumah. Tidak sekali pun nama saya disebut untuk suatu tugas di pejabat.  Saya pun tidak suka pikul tanggungjawab tertentu. Nak uruskan diri sendiri pun adakalanya tak larat. Tapi saya rasa terhina apabila orang yang selalu mengharapkan saya menganggap saya tidak layak.

So, to me jangan dilayan perasan negatif itu.
Apa yang saya dapat?
Stress dan sakit hati kan.
Maka teruslah bersabar dan bantu orang yang memerlukan itu....

No comments:

Post a Comment