Tuesday, April 29, 2014

Cukai/Baucer Buku/BRIM

Dah bayar cukai?
Kalau belum, cepatlah bayar...esok 30 April kan tarikh akhir.
I pun baru je isi e-BE form tadi. Selain insurans dapatlah pelepasan untuk bahan bacaan RM527 dan personal computer RM2800. Save and Proceed akhirnya....logo acik tak payah bayar cukai. Malah cukai tolobih bayar RM1500.

Awal tahun ni, i tak terkata apa bila my friend menyerahkan cek dari LHDN yang bertarikh tahun 2011. Maksudnya itu cukai terlebih bayar tahun 2010 kan. Kalutlah I made a call to LHDN minta dibuat bayaran juga walaupun cek sudah luput tarikh. Tapi rupa-rupanya duit tersebut LHDN dah bank in sekali dengan cukai terlebih bayar tahun 2011. I guess due to that phone call, LHDN checked my previous record and sent me a letter on March stating that I have not declared 2009 income and I have to pay around RM1k including RM150 penalty. Memanglah masa tu I di Australia kan. Tapi I mmg declared 2008,2010-2012 income. I can't accept the fact that I forgot or overlooked to declare my 2009 income. To make matter worst I can't find any softcopy or hardcopy record huhu....So, kena lah declare that income this year. Kawan2 I semua rasa pelik. They never received any letter from LHDN. As for me that was the second time. The first time was when LHDN wanted to see my my house's S&P document.

Baucer Buku
Baguslah dalam berita tadi dikhabarkan bahawa syarat BB akan diperketatkan. Sakit hati melihat banner
"Baucer Buku di terima di sini" di kedai yang tidak berkaitan dengan BUKU.

BRIM
Tujuannya bagus. Tapi adakah terhad kepada yang benar-benar memerlukan? Apa cerita dah dapat duit tu, pi simpan dalam ASB?

No comments:

Post a Comment