Thursday, October 28, 2021

Bukan harta mereka

Orang memang macam2
Bila harta kita
Bukan harta mereka
Mereka peduli apa

Jika berbulan2 kita tak balik
Berbulan2 bilik terbiar
Berdebu
Penuh tahi cicak

Tapi satu persatu barang hilang
Tanpa sebutir kata
Sama ada terus lenyap
Atau rosak di bilik lain

Bila harta kita yang ditinggalkan
Untuk kegunaan bersama
Jagalah baik2
Jangan dicalar 
Jangan digesel

Rosak?
Uruskanlah 
Insurans dan Roadtax?
Kadang kita yg bayar

Kemalangan?
Cepat2lah baiki
Maklumkanlah perkembangan terkini
Kenapa 4 bulan senyap?

Hmm...anak siapa yg bawa?
Kalau anak tak tahu uruskan
Mak ayah kenalah ambil tahu
Perlulah bertanggungjawab

Bila tanya apa status
Kenapa pihak insurans senyap je
Takkan nak jadi besi karat
Bila tanya ada report polis
Tak tahu apa
Nak kena tanya si atuk pula 🤦‍♀️😡

Dah hampir seminggu baru nak update
Tu pun hanya inform dah report polis
Yg lain2 kena tanya satu persatu2 🤦‍♀️😡
Sikit2 nak tanya atuknya
Habih korang parents buat apa

Memanglah itu harta aku
Bukan harta korang
Memanglah barang lama
Tapi tetap berfungsi utk korang di sana
Memanglah itu aku beli
Bukan korang beli
Tapi mana rasa tanggungjawab?
Kenapa nak lepas tangan?

Geram
Sedih
Kecewa...
Serabut!!!!

Semua nak kena hadap
Semua nak kena fikir
Banyak n sibuk kerja tu biasa
Tapi penat dengan sikap manusia
Perangai tempat kerja lain
Perangai di sana pula lain....



Aku pantang betul
Harta aku
Tapi orang buat aku terhegeh2
Buat aku macam peminta sedekah
Takkan nak tunggu aku balik
Nak aku juga yg uruskan semula...







No comments:

Post a Comment