Saturday, December 20, 2014

Dealing with difficult people

2 minggu ni sangat sibuk dengan tugas harian dan tugasan tambahan lagi2 sejak I memegang jawatan kecil since Nov. I penat, I stress. Banyak sangat masalah yang perlu dikendalikan dan diselesaikan. Lepas satu satu masalah yg timbul. Pulak tu perlu diuruskan segera. Keluar pagi balik senja. Orang lain dah lama balik, tapi I tinggal seorang di ofis sehingga 7pm setiap hari.Sedar2 dah 6.30pm, barulah kalut nak solat. Rasa berdosa sangat. Contact/ minta bantuan/layan ramai org dengan pelbagai cara Call/sms/whatsapp/Email/fb messsge/fb post.

Disebabkan itu mudah sensitif dan sakit hati di tempat kerja bila orang
1. buat tak kisah dari awal.tapi bila dah makin teruk mengharapkan kita selesaikan.
2. tak tahu punca masalah wpun sepatutnya dia perlu ambil tahu. So, kita juga yg terpaksa uruskan. Bila sudah mendapatkan info lansung x respon.
3. yg kita share psl cadangan selesaikan sesuatu masalah, tuduh kita unfair semata2 takut dia terlebih kerja. Faham tak maksud cadangan?
4. sikit2 nak memo.kalau tiada,buat tak peduli
5. pandai2 bagi cadangan sesuatu yg diluar peraturan.tapi mengharapkan kita selesaikan.
6.kata datang cari kita, tapi kita takde.padahal info about my whereabout sudah terpampang.
7.tidak buat kerja dgn betul n bagi info yg salah dan mengakibatkan org lain yg menanggung akibatnya.
8. Enggan uruskan sesuatu dan membiarkan orang yg bermasalah itu selesaikannya sendiri.kesian ditendang sana sini.
9.hantar surat tanpa salinan kpd kita.sesudahnya bila ada masalah kita yg tak tahu apa2 perlu selesaikan.
10. sesuka hati bagi arahan dan tukar arahan.
11. tak beradap hanya attach file dlm emel tanpa sebarang penyataan.walaupun dah ada panduan.
11.tak beri kerjasama n ignore my message yg pelbagai medium itu
12. balas mesej dh lewat mlm padahal perkara itu urgent. Bila I buat keputusan sendiri, dia x setuju pulak.



-

No comments:

Post a Comment