Monday, August 8, 2011

Bila seorang...

Hari Khamis lepas, sangat terkejut membaca akhbar mengenai kes pembunuhan Timbalan Pengarah Jabatan Veterinar Perak. Semoga dicucuri rahmat ke atas roh Arwah. Hari Jumaat masih lagi terpapar kisah pembunuhan tersebut. Terus teringat dulu aku pernah tinggal seorang selama 5 tahun.Ianya membuat aku berfikir, betapa aku dan kawan aku patut bersyukur tiada sebarang perkara yang mengerikan mahupun terlalu menakutkan berlaku selama kami tinggal sendirian. SEmoga kami sentiasa dalam perlindungan Allah. Aku terus chat YM dengan kawan aku. Rasanya kalau aku berada di Malaysia ketika ini, memang hidup tidak tenang dan dalam kerisauan dan ketakutan selepas membaca kisah pembunuhan tersebut. Menurut kawan aku, dia pun terfikir benda yang sama. Saat itu, aku bermohon pada Allah supaya kami dilindungi dan tidak hidup keseorangan dan dalam ketakutan. Rupa-rupanya kawan aku pun berdoa perkara yang sama juga...Kami selalu ada instinct yang sama, macam ada telepathy pun ada. Memang rasa sebak masa tu. Kami bersyukur atas segala nikmat yang diberikan. Kami berpegang pada " jika Allah kabulkan doa hambaNya, maknanya Dia menyayangi hambaNya; jika Allah lambat kabulkan doa hambaNya, maknanya Dia sedang menguji hambaNya; jika Allah tidak kabulkan doa hambNya, maknanya Dia merancang sesuatu yang lebih baik untuk hambaNya...."

Semasa aku berpindah ke kawasan perumahan yang baru pada tahun 2005, famili aku datang menjenguk. Proses berpindah aku yang yang uruskan seorang diri. Bukannya banyak barang pun. Mak sangat risau bila tengok pekerja-pekerja Indon berlongok di kawasan lapang tidak jauh dari rumah aku. Pulak tu depa dok tengok je kami. Tambahan itu kawasan baru, maka tidak ramai lagi penghuninya. Lagipun jauh ke dalam dari jalan besar. Senang cerita tempat jin bertandanglah. Kakak dan anak buah aku ada temankan aku selama lebih kurang 2 minggu. Sekembalinya aku dari menghantar kakak balik ke kampung memanglah rasa takut. Tapi memandangkan masa tu bulan puasa, rasa takut tu agak kurang. Tu takut pada benda yang tak nampak pada mata kasar. Yang lebih menakutkan sebenarnya takut pada oranglah. Maksud saya dari segi keselamatan. Kalau gardening, aku prefer kunci pintu pagar. Kalau gardening di luar pagar aku selalu toleh-toleh ke belakang.

Bukan apa, selalu je nampak perkerja kontrak sama ada pembinaan ataupun pertanian yang melalui jalan pintas tepi rumah jiran aku. Mana tak takut, aku sensorang di luar pagar. Depa tu ramai....

Kebetulan rumah tu mempunyai sistem penggera, jadi rasalah selamat sikit pada waktu malam. Cuma, kadang-kadang bila sistem penggera tetiba-tiba berbunyi dengan kuatnya pada tengah malam, memang takut sangatlah. Terkejut dengan bunyi kuat ketika enak dibuai mimpi satu hal. Risau jika penceroboh hanya diluar bilik satu hal. Nak turun ke bawah pun takut, tapi kena juga, nanti megamuk pulak jiran sebab tak matikan alarm. Bila mendapat kekuatan, untuk membuka pintu bilik, aku pergi ke tangga dan tinjau ruang bawah. Bila nampak clear, cepat2 aku reset alarm dan lari naik atas. Agaknya cicak main-main di tingkap kot hehehe...Lepas tu memang susah nak tidur. Rasa lega bila dengar bunyi motor Pak guard buat rondaan. Kebetulan, Setiap 1 jam pak guard perlu punch diluar pagar rumah my neighbour. So, bila dia turun dari motor tu, mesti dia mengawasi sekeliling termasuklah rumah aku. So, rasa selamat sikit.

Tapi dalam pada adanya alarm dan Pak guard tu, ada juga yang berani merompak rumah jiran aku. Grill wrought ironnya yang berbetuk bunga ros, dipotong seumpama memetik tangkai bunga oleh si Perompak. Si perompak hanya mencari duit dan barang kemas. Bila aku masuk kerumah aku, memang aku terkejut sliding door terbukak dan penyapu aku didalam rumah. Rupanya ada percubaan nak masuk ke rumah aku. Alhamdulillah mereka tidak berjaya mebuka grill rumah aku, cuma grill jadi senget dan kemek sikit kerana sungkitan. Rumah ni, guna grill murah je, bukan wrought iron mahupun stain less steel. Cuma ada besi padu yang berselang seli dengan besi kosong pada grill tuh. Memanglah tiada barang yang hilang, tapi aku buat juga laporan polis, sebagai langkah berjaga-jaga. Kebetulan aku dan jiran terlupa untuk switch on the alarm on that day. SEhingga ke hari ini, memang aku tak bagi tau my parents, takut depa risau.

Selain 'serangan' manusia, aku juga risau dengan serangan binatang liar dan menjalar disebabkan aku tinggal berdekatan ladang dan hutan. Pernah jiran aku ternampak harimau kumbang berhampiran rumah aku. Manalah masa aku gardening di luar pagar he come and say hello...Ya Allah mintak dijauhkan. Lipan lebih besar dari ibu jari pun ada. So masa korek2 tanah tuh, aku terjumpa lipan saiz halus mahupun yang bersaiz jari telunjuk. So, yang bersaiz halus senang dibunuh. Yang saiz besar tuh susah sikit nak bunuh. Tapi selepas bunuh yang saiz besar tuh, aku terfikir, ni kawasan hutan, mana boleh bunuh sesuka hati. Buatnya ada yg datang cari macam mana?....Manalah kot suami ke bapak lipan tu cari aku huhuhu...SEhinggalah pada satu malam sedang aku lepak atas carpet menonton tv, aku nampak lipan gadang melintas tepi aku menuju bawah sofa.Memang terkejut giler...Cepat-cepat aku cari penyapu. Bila aku cari bawah sofa aku tak jumpa. Pelik pulak ke mana dia pergi. Siap cari bawah tikar pun tiada. Tetiba aku terfikir ntah2 bapak lipan datang nak balas dendam...dasyat ek aku punya imaginasi. Memang takut lah....Sambil diri atas sofa, aku selak langsir di sliding door, rupanya, lipan tu ada di celah-celah alur sliding door. Apalagi, aku pun menjalankan operasi pembunuhan....susah betul nak mengejar lipan yg begitu cekap melarikan diri tuh. Boleh dia menjalar pergi semula ke kawasan berhampiran meja makan. Lepas tu, selamatlah lipan tu dengan operasi hentak dan lenyek sampai keluar darah hijau...

Begitulah ya kawan-kawan risiko yang terpaksa dihadapi bila kita tinggal bersendirian. Ada macam drama tak? Daripada korang layan drama aku tuh, baik korang layan drama Anissa. Aku haritu dah tengok first episod. Macam bosan. tapi kawan aku cakap cerita tu best. So hari malam Sabtu, aku tengok sikit cerita tuh. Macam best pulak. Tapi tetiba internet kong. Hampeh betul Nowhere internet nih. Only esoknya baru ok, itupun dah 3 pm. Lepas aku dah menjalankan house cleaning duty, maka bolehlah aku bertenet. Tu yg dapat menyambung tengok Anissa tuh. Tapi senja kena stop pulak hehhee. Masterchef season 3 Finale.....Aku nak Michael yang menang, tapi oklah jugak Kate yang menang walaupun ada kes favouritsm di situ. Actually my favourite and popular contestant, Hayden has been eliminated huhhuhu....So,dah habis tu sambung Anissa kat youtube. Tapi ada setakat episod 16 je. Pulak...mana nak cari the rest. Google punya google jumpalah yg sampai episod 24. Sambil buat budget, aku tonton Anissa. Harini, sambil sarapan then lipat baju, then key in spending, aku tonton lagi. Maka tamatlah......Cuma aku ada kemusyikilan
1) Rozita Che Wan pakai 3-4 inches high heel even though heavily pregnant. Kok pakai wedges boleh diterima jugak...
2) Si suami kemalangan pada waktu malam atau awal pagi, tapi si isteri hanya dihubungi pada keesokan harinya.....

Sorrylah, aku banyak komen pulak bila tengok drama-drama nih. Kalau tak suka, jangan tengok kan. Tapi pembikin drama kenalah ambil kira penonton jugak. Bukan semua penonton hanya tonton dan terima apa dipaparkan tanpa berfikir. Aku ni kan suka fikir and quite observant jugak hehehe....Rasanya ramai jugak yang macam aku. Cuma mereka malas nak kecoh hehehe...

Ok, ok...itu my writing sudah kenyit mata and melambai-lambai tuh :P

3 comments:

  1. Dunia skarang ni there's a lot of things happened yg kita takkan sangka2. Menipu, merompak dll. Akak ni dah beberapa hari ni rasa sungguh sedih sgt dg pemergian ke rahmatullah Dr.Rohani Kassim yg kena robbed and stranggled to death. We've known each other for quite sometime regarding kerja2. The last time I met her it was 2 months back bila die nak transfer ke Ipoh. She hugs and kiss me when we met in one of the Ministry sambil kate nak mohon maaf kerana dia dah nak bertukar ke Ipoh. Walaupun die berkedudukan tapi sungguh hormat kakak yg jauh lebih tua dari dia. Tak sangka sungguh pemergian dia sungguh tragis betul. Apa lah nak jadi dengan dunia skarang ni, kalau nak curi,curi aje lah jgn lah sampai nak melayangkan nyawa manusia....sungguhlah kejam... Tapi ye lah dek...nak buat macam mana mungkin dah suratan nasib dia dan sudah takdir kematian dia secara begitu...AlFatihah buat Dr. Rohani yang di sayangi.....

    ReplyDelete
  2. Kat Malaysia ni dah mcm tak selamat nak duduk dah, hari2 ada orang kena bunuh. Baru2 ni pun dekat je dgn area rumah akak, orang mati kena bunuh lepas tu dikerat2 tubuh badan mayat tu. Tak ke gila? Hanya mampu berdoa supaya di jauh kan perkara yang tak baik dari kita semua...amin...

    ReplyDelete
  3. Arina,
    Pelik kan orang sekarang nih. Mencuri satu hal. Tapi kalau nak mencuri pun, awatlah sampai membunuh. Mana hilangnya perikemanusian. Memang kisah yang tragis. Kami yang tiada kenal arwah pun rasa sedih. Inikan pulak dikalangan keluarga dan rakan2 arwah. more over it happened during fasting month. Semoga arwah ditempatkan dikalangan orang yg beriman.

    kaklia,
    tu yang kes anak beranak yg dijumpai kat toilet tu keh. Huh...seriau betul la. Mudah-mudahan kita sentiasa dalam lindungan Allah..aminn

    ReplyDelete