Tuesday, December 6, 2011

Sampai hati nenek tak tunggu saya

Saya berharap nenek tunggu saya balik, tapi nenek pergi jua...
Pergi tidak akan kembali.................................

Allah Maha Berkuasa dan Mengetahui, Allah lebih menyayangi nenek...

Maafkan saya nenek
Saya lansung tak hubungi nenek walaupun saya tahu nenek sakit.

Maafkan saya nenek
Saya tidak cukup kuat untuk hubungi nenek. Saya hanya mampu berdoa agar nenek cepat sembuh dan dipanjangkan umur supaya kita sempat berjumpa

Maafkan saya nenek
Saya memang terkilan. Saya tidak berkesempatan lansung bacakan Yasiin ketika nenek sakit. Malah mengaji pun hanya boleh dibilang dengan jari sepanjang bulan lepas.

Maafkan saya nenek
Saya tidak sempat jumpa nenek, saya tidak dapat cium dan tatap wajah nenek buat kali terakhir.

Maafkan saya nenek.
Saya tidak dapat balik, kalau saya mampu dan sempat beli tiket penerbangan pun pasti saya tiba di Malaysia setelah nenek dikebumikan.

Maafkan saya nenek.
Saya tidak berani untuk minta mereka tunggu saya balik. Kenapalah saya tidak cuba bertanya.....Tapi, saya tak nak sakitkan nenek.

Ampunkan semua kesalahan saya ya nek.
Halalkan makan minum saya ya nek.
Halalkan susu badan nenek masa saya kecil ya.

Saya memang tidak menyangka nenek akan pergi secepat ini. Saya mula diberitahu nenek sakit pada 3 November 2011. Saya mengandaikan nenek lemah sebab dehidrasi akibat tidak lalu makan. Bila dimasukkan ke hospital, didiagnosis terdapat jangkitan pada paru-paru pula. Perasaan bimbang jadi lega bila menurut sepupu nenek beransur sembuh. Lagipun nenek sudah kembali ke rumah. Walaupun saya tiada kekuatan untuk menghubungi nenek tapi saya tetap bertanyakan perkembangan nenek dari famili saya dan berdoa supaya nenek cepat sembuh dan dipanjangkan umur.

Kakak memang jarang menghubungi saya. Maka setiap kali saya menerima panggilan atau sms dari kakak, saya mesti risau dan berharap bukan berita sedih ini yang saya terima. Rupanya apa yang saya khuatiri memang berlaku. Pada pukul 8.46am waktu OZ 30/11/11, kakak menghubungi saya dan memberitahu "Nenek dah takde". Saya terdiam seketika. Sukar digambarkan apa yang saya rasa pada saat itu. Sama ada telah lama bersedia dengan kemungkinan itu atau perasaan tidak percaya dengan apa yang berlaku. Saya mula sebak di akhir perbualan kami. Air mata memang tidak boleh ditahan-tahan lagi. Mendengar pula suara tangis makcik mengatakan nenek telah tiada dan meminta saya bacakan Yasiin dan mendoakan aruah, lagi menambah pilu di hati ini. Terlalu sukar untuk mengucapkan kata-kata melainkan mengulangi ayat " Saya tak sempat jumpa nenek" dalam esak tangis. Air mata yang mengalir tanpa henti dan mengaburi pandangan selain kekekerapan menyeka air mata menyebabkan bacaan surah Yasiin tersekat-sekat. Ya, bacaan Yasiin setelah nenek tiada...

Pada siapa hendak saya mengadu? Beritahu kawan, ini jawapannya
" Oh...nenek akak ". Beritahu kawan yang lain, memang dia suruh saya baca Yasiin, tapi lepas itu saya mendengarlah pula keluhan dan bebelan mengenai spv nya. Untuk menenangkan fikiran, tengahari itu saya buat perkara yang saya biasa buat. Saya mengadap komputer, saya masak....patutlah saya rasa kurang bermaya lantaran saya tak menjamah apa pun sejak pagi. Lepas solat zuhur dan baca Yasiin sekali lagi, saya semakin tak larat, ditambah pula dengan kepala yang sakit dan mata bengkak yang pedih. Saya paksa diri untuk berehat sebentar. Pada mulanya saya tidak mahu pergi ke uni hari itu, tetapi memandangkan saya ada kerja yang perlu disiapkan untuk hari Khamis, maka dalam keterpaksaan petang itu saya gagahkan diri juga pergi ke uni lantaran pen drive saya juga tertinggal di sana. Sebelum itu saya pergi dulu ke harbour. Niat di hati untuk mencari ketenangan, namun melihat kabus di atas lautan umpama lapisan kapas yang terapung, semakin menambah sayu di hati. Bila sampai di uni, saya cuba menyiapkan kerja, namun saya teringatkan nenek. Saya cuba bertahan sehingga 9.30 malam. Bila dalam bas, lagu yang berkumandang di radio mempunyai bait-bait lirik " I am sorry, it was too late" buat saya sebak. Turun dari bas, melihat lautan gelap dan mendengar hempasan ombak buat hati semakin pilu. Sambil berjalan menongkah tiupan angin kencang, ku sedekahkan Al Fatihah buat nenek. Sampai di rumah, pertanyaan teman kenapa saya pergi lewat ke uni, saya jawab dengan tangisan " My grandma passed away this morning". Thank you my friends for comforting me while I'm in need...usapan tangan di bahu dan sentuhan lembut di kepala sedikit sebanyak membantu saya menghadapi kehilangan ini.

Keesokan harinya saya menghantar email kepada spv mengenai conference tempohari dan

........To be frank I am not really ok now. I am still tired ...........To make matter worst I got the shocking news that my grandma passed away yesterday morning. I don’t know how to say it, maybe I got mixed feeling. Sometimes I feel sad to know that she will never come back and without me seeing her for the last time. Sometimes I am still can’t believe that I lost her. Mentioning her now also make me sad.

I have been trying to control my feeling. I know that I still have work to do. That’s why I still went to uni yesterday evening.
........

Ini respon beliau :
.......I am sorry to hear of your lost. If you want to talk, please let me know.

Siapa yang tidak sedih bila kehilangan orang yang di sayangi. Tapi saya harus redha dengan pemergian nenek. Telah tersurat yang saya tidak sempat jumpa nenek. Inilah dugaan yang harus ditempuhi dan pengorbanan buat mereka yang memilih untuk belajar di luar negara. Dari kejauhan ini, aku cuba bayangkan wajah nenek. Wajah nenek di pintu menunggu saya masuk ke rumahnya. Tapi nenek tak buka pintu, mungkin nenek tidak kenal saya lagi. Atuk yang buka pintu. Kita berbual, makan dan minum sekali. Tapi nenek agak lemah, tak larat nak angkat bekas kuih. Itulah kali terakhir saya jumpa nenek. Nak tengok gambar nenek, tapi saya tak pernah pun ambil gambar dan bergambar dengan nenek yang berusia. Semasa undergrad dulu memang saya bawa gambar nenek semasa muda ke universiti. Nenek cantik bersanggul, anggun berkebaya Kota Bharu. Kata kakak muka nenek nampak bersih.... Semoga roh nenek dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Al-Fatihah.......................

3 comments:

  1. Al Fatihah utk arwah. semoga roh nya tenang ditempatkan bersama golongan mukmin yg lain.
    Take care!

    ReplyDelete
  2. Al Fatihah...moga rohnya di tempatkan bersama mukmin yang lain...

    ReplyDelete