Sunday, June 23, 2013

Bulan mengambang di kala jerebu

Nampakkah bulan malam ini?

Yup supermoon phenomenon during  haze red alert.........

From kosmo online:

Fenomena bulan paling hampir ke bumi yang dikenali sebagai Preigee atau supermoon akan dapat disaksikan di seluruh dunia malam ini.
Agensi Angkasa Negara (Angkasa) semalam berkata, orang ramai akan dapat melihat bulan yang 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih cerah berbanding fenomena bulan penuh biasa.
Katanya, orang ramai akan dapat menyaksikan bulan berada pada fasa penuh dan uniknya bulan penuh kali ini merupakan bulan penuh yang paling hampir dengan bumi pada jarak 356,989 kilometer.
Kenyataan itu menyebut, keadaan itu berlaku kerana bulan mempunyai orbit yang sedikit bujur, bukan berbentuk bulat sempurna menyebabkan jaraknya dengan bumi sentiasa berubah-ubah.
Selain itu, antara kesan jarak bulan yang dekat ialah perbezaan pasang dan surut air laut agak tinggi berbanding kebiasaan.
Tahun ini, jarak paling jauh antara bulan dan bumi ialah pada 7 Julai iaitu fasa bulan baharu dengan jarak 406,491 kilometer.


Bulan luarbiasa or biasa or tak nampak....malam ni kita perlu menyambut malam Nifsu Syaaban....
Nisfu Syaaban berlaku pada pertengahan bulan atau 15 Syaaban dalam kalender Islam iaitu pada esok hari (http://beritasemasa.com/malam-nisfu-syaaban-2013).

Antara Amalan Nisfu Syaaban 2013?

  • 1. Membaca Surah Yasin sebanyak tiga kali pada malamnya.
  • 2. Melakukan Qiamullail.
  • 3. Berpuasa pada siang harinya.
(http://beritasemasa.com/malam-nisfu-syaaban-2013).




No comments:

Post a Comment