Wednesday, November 27, 2013

Nampak

Tak semua orang boleh nampak
Apa yang saya nampak, mungkin orang lain tak nampak
Apa yang orang lain nampak, mungkin saya tak nampak
Jika saya nampak pun, adakalanya tak perlu dinyatakan
Tapi sakit hati bila ada yang memaksa supaya saya menyatakan apa yang saya nampak
Jika sudah dinyatakan oleh orang lain, perlukah saya nyatakan?
Jika tidak puas hati, sila nyatakan sendiri !!!!

Begitulah sukar jadi penilai
Tiba-tiba terpaksa jadi penilai, satu hal
Penilai dipaksa-paksa untuk buat sesuatu, dua hal
Lagak penonton nak tunjuk hebat, tiga hal
Orang yang dinilai itu pun empat hal
Boss orang yang dinilai pula lima hal
Kenapa sebarkan cerita orang yang dinilai?
Tak tahu apa yang anak buah anda buat, kenapa disuruh dinilaikan?
Kenapa penilai disindir?
"Bagi je la. Kawan kan, abang kan"
Bila integriti dipersoalkan.....
Yang menjadi mangsa pastinya, si penilai kan?

Disuruh bagi komen serta merta
Maaf, saya tak secekap dan sebijak anda semua
Maaf, saya baru sahaja tergesa-gesa keluar awal 30 minit dari perjumpaan lain
Maaf, saya tidak free pada petang hari seperti anda semua
Oh! saya lupa memang ada antara anda free pagi petang berbulan lamanya

Bila saya beri komen bertulis
Ada yang menyibuk di tepi saya
Tak sesuai katanya
Hello...saya komen berdasarkan apa yang saya baca dan faham selama 3 hari ini
dan apa yang saya lihat dan dengar dari penyampaian hari ini
Bukan sekadar melihat secebis info yang berbeza dari apa yang disampaikan
Takpelah ya..jika anda sudah layak jadi penilai nanti, kita lihat ya....

Tiga hari menatap, masa habis, badan penat, hati sakit, asyik teringat-ingat

No comments:

Post a Comment