Monday, December 10, 2012

Cucur jagung kuah kacang

Petang semalam, tak tahu nak masak apa. Tetiba teringat ada frozen corn and peanut sauce. Apalagi buatlah cucur jagung yang nipis, garing dan rangup dan reheat kuah kacang yg masin pekat tuh heheheh


Harini pulak punyalah malas nak masak. Tapi lapar hehehhe.  Hmm...I have defrosted the fish fillet. kuah gulai ikan masin haritu ada lagi. Lebihan petai pun ada. Campurkan sahaja ketiga-tiga bahan tuh dalm periuk. Tak sampai 10min , dah masak hehehhe...Makan dengan sambal udang dalam botol tuh...........


For dinner nak makan apa pulak. Nasi dah habis, tong beras pun dah kosong :(. Tak tertelan di tekak nak makan roti memalam. Hmm...fish n chips sounds good for this cool windy weather. Sampai 7pm, alamak kedai dah tutup. So, instead of hanya menapak 400m, kenalah menapak 1km mencari something crunchy.......tak dapat ikan..aym pun jadilah hehhehe. Sekarang tengah bloated. Padan muka.

Last week pun mode memasak ke laut. Tapi bila stress mesti nak makan. Konon nak buat sambal daging, tiba-tiba jadi black pepper beef hehhehe. Cepat dan sedap :)


Makan pulak dengan leftover sambal cili api terung udang kering pedas berapi, menu sebelumnya :).


Rasa macam lama tak membebelkan. Kalau pasal thesis dah buhsan kan ;))). Ni pasal teguran orang yang tidak bertempat. Tak kisahlah niat baik sekalipun, tapi perlukah mengaibkan rakan sendiri?

Baru-baru ini saya terbaca dalam satu blog, penulisnya berpeluang untuk bercuti ke Benua Eropah. Tiba-tiba ada pulak rakan FBnya yang komen bila pulak nak pi Mekah. Plan orangkan. Mana kita tahu dia dah pi ke cuma tak warwarkan, ataupun sebenarnya sedang dalam perancangan. Yang tukang komen tu dah pi ke?

Satu lagi bila ada rakan berkongsi cerita pasal anaknya yang membaca English story book dalam FB. Ada pulak yang komen, sebaiknya bagi budak tu baca Malay or srikandi Islam story books. Manalah kita tahu depa tak baca buku cerita Melayu dll. Kalau jati diri kuat, baca apa pun takkan terjejas la. Kalau rasa baik sangat, awatlah tak tegur dalam private message dari mengaibkan rakan sebegitu rupa. Macamlah dia tak pandai didik anak. Tak terfikirkah yang komen itu mungkin dibaca juga oleh datuk dan nenek budak tuh. Kawan saya bertindak bijak apabila tidak membalas komen itu. Saya pulak yang meroyan kat sini hahhahah.

Whatever it is..don't judge the book by its cover dan jangan pandai-pandai membuat assumption. Dulu semasa di USM. Ada rakan saya berambut perang dan semestinya bergayalah kan. Orang dok kata dia warnakan rambut, padahal itu memang rambut asli dia, bertukar warna coz rosak. Sedih bila saya jalan bersamanya, ada pelajar lelaki jerit2 panggil dia bohsia. Sungguhpun penampilannya begitu, dia begitu menjaga solatnya. Rakan yang lain pula...dia jalan berlenggang, tangan dihayun lembut....Ya dia lelaki. Baru-baru ini semasa di surau, saya terkejut mendengar dia menjadi imam solat.


6 comments:

  1. betul, selalu orang bertegur tak bertempat, seolah2 setiap perkara yang orang lain lakukan mcm dosa besar, yg penting, kita kena tahu diri kita, hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul tu...sambil tu kita pun belajar juga jgn sesuka hati berkata ;)

      Delete
  2. macam2 adat dunia. menunding jari menujuk salah orang. salah sendiri tak nampak.

    ReplyDelete
  3. tu orang kata dont judge a book by itc cover kan kan... memang ada jenis orang yg lepas cakap tak kira masa dll... sungguh tak tahan dgn mereka ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang..waalupun adakalanya kita yg tak terlibat pun boleh bengang, nikan pulak org yg kena laser tuh. Apapun, semua ni bagus utk kita reflek dan audit diri jugakan

      Delete