Sunday, November 22, 2009

Paneh...paneh..Den dalam sauna ko????

Paneh bona harini....suhu mencecah ramalan 40 degree. Memang bilik cam sauna. Dahla bilik ni takde ceiling fan. Kalau ada pun kipas cinonit tu, memang cam tak berfungsi yo. Walaupun berangin di luar, masih terasa bahang panasnya. Bila jenguk kat luar siang tadi..berjerebu, tak nampak dah kebiruan laut dan langit. Rasanya pasal bush fire. Khabarnya banyak kawasan dalam New South Wales ini mengalami kebakaran, sehingga 100 kes. Ada jugak grass fire yg bergerak pantas disebabkan angin yg kuat. Memang bahaya, the fire is burning from bush then boleh melarat ke kawasan penempatan. Penduduk di kawasan yang terlibat pun telah diberi amaran kecemasan/berjaga2. Malah terdapat arahan untuk mengosongkan hospital di kawasan yang terlibat.

Pihak berkuasa sedang berusaha memadamkan kebakaran sama ada dengan pancutan air di darat atau dengan menggunakan water bomb dari udara. Malah, mereka bersama penduduk juga menjalankan langkah pencegahan dengan menyembur/menyiram air di keliling rumah penduduk. Macam2 bencana kat sini haritu dust and hail storm, then flood, la ni bush fire lak.

Yang peliknya, walaupun suhu di Sydney dah 42 degree, tapi sekarang ni terdapat sekumpulan rakyatnya yang sanggup nak berkerumun dan berasak-asak macam gambar bawah nun.

Acara apa tu ? Australian Idol Grand final di Sydney Opera house. Psst...nampak tak Sydney Harbour bridge tu, teringin nak mendakinya tapi tak mampu lak $200 tu. Wah nampaknya the hot nite getting hotter...phew....Padahal kalau hari biasa camni je rupanya, a bit dull.

But tonite...it's really happening...fantastic view. Haha..cuma gambar je tak berkualiti, kamera tak oklah ni...bukan pasal jurugambar ya.

Dan baru tadi, diumumkan pemenangnya adalah si Setan opps...Stan Walker

No comments:

Post a Comment