Monday, July 19, 2010

Kenapa si dia terkopak kapik dan nak tercabut????

Siapakah yang terkopak kapik dan nak tercabut itu ?????. Kalau bakal mak mentuo ado ni, menangis dio...bukan pasal ikan hancur and sobab tak roti siang ikan...pasal sodap bona hahahaha....Apo ado pada rupo asam pedas yellow tail with cabbage pickle and okra/lady's finger, yang ponting raso eh..:))

Resipi dari atuk Melako kono lotak, sawi/lobak jeruk....sodap lak hai, dapek hirup kuah pun sodap. Lum laie kalau kito guno ikan parang fresh, lotak lah bunga kantan. Huish, tak sodar dah tambah nasi 2 pinggan...Alahai teringin asam pedas ikan parang hasil air tangan mak huhuhu... Berebut lak kami nak telur ikan tembakul parang..tapi takdo sampai cam cito batu bolah batu bertangkup tuh doh. Kalau dah konyang pun makan kek luar, bilo bukak tudung saji ado lauk ni...den boleh toruih ngadap lauk ni.....nikmattttttttttttttttt !!!! My mum's asam pedas recipe is so simple...tumis garlic, onion, ginger, curry leaves, then chillies paste, then letak air asam jawa, ikan, daun kantan and sawi jeruk.....Bila borak ngan kawan, banyak version masak asam pedas ni, ada yang letak kunyit/lengkuas/kerisik/belacan etc...tak kisahlah janji sodap and kono pada selero memasing.

Rasanyakan, yellow tail ni memang dah 'kureng' lah, tu yang lombik semacam maso nak menyiang eh semalam. Dahlah pisau tumpul...tak dapek nak kolar ikan tuh ngan nak buang sirip dan suku sakatnya dengan boto. Pulak tu, copek na hancur bilo masak...Jadilah kan...alhamdulillah for my craving :). Kalau abah den suko bona asam pedas ikan mayong...den tak suko lak. Pulak tu ado orang siap makan insang ikan tuh...
Tapikan, asam pedas tu I ngelat la coz guna paste Mak Nyonya tau :))...cuma tertaruk banyak air la...tu yang kuah eh tu jalang sikit...(Note: mengikut kepahaman den sebagai orang noghori kuah jalang=kuah cair/agak jornih..jangan pikir maksud lain tau!!!).

Tetiba masa kat opis tadi, teringin nak makan goreng telur+lobak asin..Tapi takde lobak asin, lobak jeruk adalah...maka bantai je buat stir fried chicken+egg+pickle carrot


................my work...........................................

At about 10.57pm last nite, I started my second ppr writing with the reference first..so tedious, eventhough I only need to copy paste. But there is various format for writing reference ...memang jenuh la nak menukar eh. Then, I have to modify my figure using Adobe Illustrator...benda2 gini yg banyak makan masa....Check/correct/add my abstract/intro/method/analytical evaluation-appendix/numerical result/conclusion/acknowledgement. Sambil buat kerja while listening to mixpod in As NZ blog ...so touching listening to it during midnite. Once bored with my work...I did the blog walking la...I managed to stay up until 4.15am. Jemur kain jap..barulah zzzzzzzzzz. Pukul 6 dikejutkan oleh alarm clock, pukul 11.15am barulah bangun....then of course, menokok tambah my writing in the intro and literature review part. Huhuhu..apo nak tulis for discussion hah???? Tu yang kononnya nak pi uni before 12, rasa nak pi lambat coz nak sort relevant articles for the literature review and discussion session.

I went to uni after lunch. Tu pun kalut nak beli credit recharge +draw money. 3.15pm baru sampai opis. My-co have slipped the paper correction under the door. So, kalut pulak pi baiki...tetiba satu part tu cam pelik pulak ayat yg dia suruh tulis..sedangkan haritu aku maksudkan lain. Memula nak pikir dulu camna nak cari relation between the graph...Tapi tak dapat ilham gak, sakit kapla pikir. Pukul 4++pm, my-co pun dah balik huhuhu...really regret not to ask her earlier. Aku still proceed pikir/cari ilham/kira camna nak buat benda tuh...Then, I just realized that it's already 6pm. Maka, kalutlah aku menaip and print that thing..hopefully I can show it to pakcik the day after tomorrow. At 6.40pm I checked/modified my presentation slide and printed the handout. Then, tried to practice my presentation...Oh! No... more than 16 minutes...I should reduce the slides number. After that, I sent an email to the accomodation officer to postpone the payment for the accommodation fee. I am really hope that they will consider my request. At last at 7.30 pm, I went back home. Cooking +eating while watching masterchef....So, now time for packing...

No comments:

Post a Comment