Wednesday, March 2, 2016

Bila ditegur

Ya bila ditegur
Saya terkejut
Saya hilang kata-kata

Selepas ditegur
Saya rasa tercabar
Saya rasa tak puas hati
Saya rasa sedih
Saya rasa nak menangis

Sejam selepas ditegur
Saya luah perasan pada rakan

3 jam selepas ditegur
Saya luah perasan lagi

Sekarang
Saya masih teringat-ingat

Ketika saya sibuk menulis
Saya didatangi ketua pe####
Dia: bagusnya you buat kerja you di sini
        Kalau saya pun nak buat kerja saya di sini
Saya: hehehe...sikit je lagi ni
Dia: kita ni pe####, so perlu me####. Kalau kerja ofis buat di ofis
(dengan nada tegas)
Saya: ?????

Orang mempersoalkan tanggungjawab saya
Terkejut
Bercampur baur...
Sedih, geram, marah
Beristighfar
Cuba bertenang
Ya saya salah
Tapi perlukah keluarkan perkataan begitu?
Pedih
Bisa
Apa salahnya berkata begini" maaf ya puan,  kita nikan pe####, sebaiknya buat tugas tu"
Nampak lembut, baik, alim, warak tapi tak jaga hati orang lain....

Ku toleh belakang
Ada je pe#### buat kerja sendiri

Maka, ku cari ketua

Saya: En. Saya mohon maaf. kenapa tegur saya je, orang lain you tak tegur.
Dia muka berubah dan terdiam
Dia: be profesionallah. Saya minta maaf
Saya: saya minta tolong encik ganti saya jadi ketua sebab saya tak sihat. Alih2 you tegur saya je(saya buat juga dari awal, cuma semasa akhir saya duduk sambil sekali sekala bgn buat tugasan tu). Be fairlah.
Dia: kan saya dah minta maaf tadi.
Me: ya, but pls be fair. Saya pun nak minta maaf.
Dia: saya dah tegur, tapi yg perempuan tu katanya tugasan dia dah habis. Yg lelaki tu saya tak tahu nama. Oklah saya akan tegur lagi.
Me: sorrylah kalau tadi saya naik angin. Terima kasih tegur saya











No comments:

Post a Comment