Thursday, October 28, 2010

Minah petai or minah kari ???

THIS IS SCHEDULED POST.....
Psst...cerita pasal petai tak habis tau. Actually, aku dah masak sikit tumis petai versi malas + telur dadar for dinner last two Monday....Tengok tuh very the oily....

For lunch I had spicy spiral, which was the leftover from last two saturday that I cooked to bring for our trip on sunday.

Since the lunch was provided, so I had the spiral for dinner on sunday and of course for lunch on monday. Jangan tak tau, I packed that tumis petai for my lunch in uni last tuesday.

Hehehe...sib baik masa makan tu, housemate dah balik rumah dia. Haritu kalut gak coz kena submit fund to Adelaide form before 5pm. Barulah terhegeh2 nak cari download borang tuh. Kena buat budget for registration fee, accommodation and travel expense. So, I have to search for the affordable accommodation for students..either backpack, motel, inn or apartment that I can share with my two friends. Then baru notice borang untuk mohon pembiayaan to Adelaide need my spv's signature. Normally, she does not come to uni on tuesday. So, tawakal je la...print that form and slipped under her door. Back to my wing, pelik pulak students thai bising2...bila jenguk tengok my spv dok bersembang dengan depa. Lega...maka settlelah urusan pasal borang tuh.

In fact, I had unplanned discussion with her about our third paper about supporting our result with previous literature, certain aspect that should be omitted to avoid confusion and about my doubt about the calculation that should be included. She also asked me write the constant nicely, bukannya sekejap guna big figures sekejap guna exponent hehehe. So, sebelum balik, submitlah pembetulan paper tu. Then I had sambal sardin for dinner that nite and lunch on wednesday.

At 3pm, I had a discussion with my spv about my new project. Tapi dia sempat cakap aku tak buat pembetulan...hehehe aku submitted wrong file lah tu. Pulak tu kena labelkan pulak certain figure and kena minta permission the author/journal to reproduce their images...adus!!! Then, I suggested two projects to her. She prefer me to do the second project since the first one is only small project and quite similar to the third paper. However, she said that I can do that in my leisure time. Bila balik opis, I checked that the figure is not in the cited literature. Rasa macam stress pulak. Tetiba teringin nak makan kari, maka I pi la beli lamb rogan josh and vegies curry di city. Siap beli vegies pakora and potato samosa kot hehee.....

Malam tu pulun dok cari literature yang ada images tu, tapi tak jumpa pulak. Actually aku lukis sendiri tapi ubahsuai sikitlah dari gambar asal. So, ada dua tiga images yang rupa lebihkurang the first image. Tapi still couldn't be settle since the second which was still tidak diketahui asalnya. I should learn a lesson from this, make sure to record whatever image/figure that I got or modify from. Then, bega2 pulak label for graph. Sound easy huh...Tapi guna adobe photoshop tak boleh, harituh boleh pulak...siape tak bengang? Bila try guna illustrator, boleh pulak....hish, banyak buang masa aku je. Membebel pulak....I should be thankful, Alhamdulillah :)

On thursday, buat kerja dirumah. I submitted the latest version of my paper at 10am. Luckily, before that I managed to find the source for the second image. Dah senang hati, makanlah lamb rogan josh and vegies curry + nasi for lunch and with instant nan for dinner. Tetiba dapat email dari my spv...opps!!!! camna tak hantar lagi proposal walaupun dah present ya. So, malam tuh pulun check my proposal semula and kena modify. Yang sakit hati ada dua paper macam ok je bila in one file. Tapi bila copy paste masuk dalam proposal file ada banyak error. Pulak tu format reference pun tak sama, so kena buat retype. Dahlah latex buat hal..kena save file banyak kali. Kalau tak sabar, memang dah sumpah seranah lah, takpun hantuk kapla...sabar, istighfar walaupun I couldn't deny that ada gak satu dua words terlepas. Dah stay up pun tak siap2 jugak. Janganlah risau sangat mek ooi...ramai yang tak present proposal lagi kan, at least you have presented yours.

Whatever it is, kena gak pi uni on friday atas sebab yang telah dinyatakan di siaran entri yang lepas...;). Dah pi lambat, so aku brunch dengan nasi+ leftover lamb rogan josh+vegies curry sesiap dirumah. Hehehe..minah kari kah aku????

Sebenarnya, kari tu asalnya bukannya meriah macam tu. Tapi disebabkan dah tinggal sikit maka aku pi tambah carrot and perabihkan saki baki seleri. Tapi jimat betul la kari tuh, dah makan 4 kali...ada lagi saki bakinya aku simpan dalam fridge. Hehehe...jimat atau kedekut ??? Tapi pernah dulu aku berjaya habiskan kari tu dua kali hadap je tau. Masa bulan puasa lak tuh.

Hehehe..tulah hidup aku, makan +keja dan keja+makan...:P. Yelah, kalau aku pi meroyan hari2 pi buat entri pasal study sahaja, ada ke korang nak baca hehehe.If you notice, I record whatever I eat everyday coz senang nak detect apa food yang menyebabkan allergy, angin dan sakit perut. Selain tu, mengingati apa yang aku dah buat dan makan adalah salah satu teknik to boost my memory yg pelupa ini. Lagipun senang nak check or recall something. I used to do that with my diary. Tapi, sekarang ni aku type je semua dalam blog ni as my record coz diari klasik with handwriting tu dah lama aku tak jenguk. Nak jot down my expenses pun malas...resit pun dah bersepah-sepah, in fact ada printed price yang dah blur huhuhu....

2 comments:

  1. Hi FairyLily, that petai dish sure looks delicious.
    However, petai is one I don't go overboard for....ha ha.
    I will eat the curry or lemak, but will skip the petai.

    I guess it was those experiences of flying on domestic flights especially from the East Coast seeing air hostesses spraying air freshener around the bathroom one of the reasons, ha ha.
    Surprisingly, petai is sold here too, but again, my wife will pass it by.

    You have a nice day, Lee.

    ReplyDelete
  2. Hi uncle Lee,
    What a memory of that 'harum' flights hahaha...
    I love petai...but of course kena tahan bau yang 'harum' of course when talking with some one and in the Ladies of course hahaha...

    ReplyDelete