Friday, October 2, 2015

Nasi bamboo@Sungai Klah...

Siapa masuk Ohbulan semalam pasti melihat/membaca post berkaitan bercuti dengan duit brim rm350 yang ada memaparkan nasi bambu di Sungai Klah, Sungkai, Perak. Saya memang teringin untuk mencubanya sejak terbaca post mengenai nasi bambu dalam satu blog lebih kurang 3 bulan lepas. Akhirnya saya dapat menikmatinya pada 2 minggu lepas iaitu 20 September 2015.


Satu set ini mengandungi nasi bambu, kuah kari, serunding kelapa, sambal belacan, ulam dan telur masin berharga RM2.50. Anda MESTI MENCUBANYA. Kelainan pada nasi ini adalah aroma yang istimewa dari daun dan bambu yg dikukus, walaupun rasanya biasa sahaja. Serunding kelapa menjadikan set nasi bambu ini lebih istimewa dan membuatkan saya menutup mata pada kuah kari cair dan sambal belacan yang tidak menepati selera.


Selain nasi bamboo, terdapat juga nasi panggang yang disertakan dengan serunding kuning pula.



Eh! Takkan makan itu je???
Lauk mana lauk????
Air mana air????
Yang itu sila dapatkan di luar.
Pilihannya banyak dan pasti buat kita drooling.

Yang patut dicuba adalah ayam kampung bunian. Pedas dan manis...ada rasa macam diperap dengan kicap ABC.

Ada pilihan lain juga


Patin salai kuah tempoyak pun sedap juga....


Tak minat dengan ayam kampung dan patin, ada boleh cuba kerabu, gulai, sup dll....





Menu berasaskan kambing pun ada...




So you see...maka tak hairanlah jika setiap kumpulan pelanggan membeli pelbagai lauk yang penuh dulang...tak berani nak tangkap gambar pelanggan angkat dulang, malu! Dan takut kena saman la hehehe.... Satu perkara yg kita perlu ingat jika mempunyai selera yang besar dan suka mencuba pelbagai lauk pastikan membawa duit lebih ya. For my case I had to pay RM30 for 1 piece ayam bunian-RM7, a small bowl of kerabu-RM3, a large piece of patin tempoyak-RM10 and 1 set of kambing salai-RM10. Affordable but certain dishes quite pricey for me. Terpulang pada pilihan masing2, yang penting sedap dan kita puas hati.

Memang tidak dinafikan , gerai ini memang mendapat sambutan hangat. Walaupun banyak meja disediakan di dalam dan di luar, ia sentiasa penuh dengan pelanggan yang bertali arus. Pada awal kami sampai memang tiada meja kosong. So, we should be like a hawk to see who ever have finished their meal. When ever they are about to leave we should be like a panther, sprint to the table....oppss exaggerate...




Ramai juga pelanggan yang membungkus sehingga lebih 5 pax. Jangan risau jika terpaksa beratur panjang, pekerjanya cekap dan pantas. Cuma yang dibahagian ambil pinggan dan lap meja perlu elakkan bermuka kelat walaupun penat. Mungkin pelanggan yang keletihan datang dari jauh tiada mood dan hilang selera nak menikmati hidangan. Selain itu, perlu buat sesuatu untuk mengatasi masalah lalat yang aktif hehe... Mana nak menyuap, mana nak halau lalat, mana nak perati orang lain ambil lauk apa or pi tambah berapa nasi.....eh!!!.......Kepada pelanggan yg nak beli nasi tambah tu, bawa bersabar ya...jangan macam kebuloq sangat sampai potong barisan kami dan sempat menggatal pi sondol dan gesel kami kaum perempuan. Terkezut I tau....Please take note that the guy is not in any picture here. Takkan I nak ambil gambar sambil beratur :p.

Oklah now dah 5.05am. Tadi terjaga 2.30am konon nk buat kerja tapi terbuat entri blog pulak. Ok nsk zzzzz....



No comments:

Post a Comment