Thursday, April 14, 2011

Digodek digodak jadi Gudek

Petang sabtu haritu my housemate bagi aku rasa Gudek ni.

Cuba teka yang mana satu gudek ?
Sambal kerepek tempeh kah?
Sambal ikan biliskah?
Keropok udangkah?
Atau nangka+daging?
Hehehehe............................
Semestinya lauk nangka+daginglah.
Rasanya?
Sedap, cukup segala rasa ada lemak, masin dan terasa rempahnya. Confirm tak boleh jadi food critic.
Apa resipinya?

Bahan
Daging
Nangka
Santan
Bawang putih
Bawang merah
Serbuk ketumbar
Garam
gula

Cara:
Masukkan semua bahan dalam periuk dan masak sehingga air hampir kering (lebihkurang 1-1 1/2 jam).

Rasanya tiada bahan yang tertinggal. Takpe, kalau berminat, korang buat dulu hehehe. Kalau tak sedap, godek2 sendirilah resipinya. Kalau tak puashati jugak, korang bagitau saya, nanti saya tanya my Indonesian housemate apa lagi bahannya hahaha. Menurut my housemate, gudek ni sedap dimakan bersama sambal dan keropok. Makan dengan nasi putihlah kan. Aku makan camtu aje.

For breakfast on Sunday and monday and for tuesday lunch I had this masak lodeh with brown rice ball. Masak lodeh tanpa suhun dan fucuk. Tak kuasa aku nak pi menapak pi kedai cina pepagi cari suhun. Ada tempe dan kobis dll pun dah patut grateful :). Prawn cracker tu nak interframe jugak coz itu first time aku 'goreng' cracker tanpa minyak....guna microwavelah. Actually, that was the first time in my life using microwave hahaha. I'm kinda phobia with this thingy, afraid that it gonna be explode hahaha.....Tau tak beria-ia aku pi rebus telur, sesudahnya aku lupa pulak. Maka untuk breakfast on MOnday barulah dapat menikmati telur rebus and masak lodeh.

Eh! Korang tak perasan ke my special brown rice ball, rasanya tak pernah lagi orang lain buat. Nak tengok yang tanpa kuah?
Taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.............
Geli pulak bila tengok macam lembap gitu kan. Camna timbulnya idea nak buat rice ball ni???
Panjang ceritanya tau....................................
Jika dipendekkan cerita, sebenarnya aku nak buat nasi himpit lah. Mana aku ada beras biasa. Yang ada brown rice. Dah letak banyak air, tapi teksturnya masih kasar lagi. Aku malas nak tuggu, so aku lenyek n himpit je lah n biar semalaman. Sekali terlembek pulak. Kalau dipotong nak buat bentuk kiub pun buruk, melekat2 kat pisau. Maka apalagi ku keluarkan sarung tangan plastik, ku bulatkan jadi bebola itu...... :P.
Laratkah aku nak makan bebanyak bebola nih?
My housemate mencadangkan Kite Bako.....Kite Bako !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tapi sebelum tuh Kite kasi penyeklah...................
AWAS !!!!!!!!!!!!!!!!! Jika anda seorang penggeli dan mudah jijik atau loya sila abaikan gambar di bawah
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

.
.
.
..
.
.
La, korang ni memang kuat semangat betul ya.....
Nahlah, aku bagi tengok.
Karang kecik ati pulak :P

Rasa-rasa macam apa ya ;))......whateverlah :P
Setelah Kite Bako, maka inilah hasilnya.................

No comments:

Post a Comment