Wednesday, April 20, 2011

Pembongak pulak

Sorrylah, the title of my second last entry pasal makan free tu kurang tepat pulak ;)).
Hehehe....tidaklah aku makan free seminggukan. For lunch and dinner last Thursday I had this chicken and veges pizza.

Tapi pembongak boto orang jual tuh, bukannya chicken, tapi rupo dan raso macam lamb jo. Sib baik hargo eh aud3.50 walaupun saiz eh memang bosa. Kalau boleh memang nak jimat duit, tak mau beli. Tapi aku memang tak sempat masak that morning. Mana nak siapkan my second paper yang dah bertangguh berbulan-bulan tuh and mana nak attend seminar lagi. Apa-apapun I managed to submit that paper to my spv before attending that seminar. Tapi spv aku tak balas pulak my email, harap dia tak marah coz aku hantar lambat. Habis dah the week before dia cakap "send it to me next week". Next week tu apa2 hari pun boleh kan ;))...whateverlah, the most important thing I have submitted it to her even though I didn't really satisfied with it. Memang susah nak justify why my result is inconsistent with previous literature result. Rasanya dah banyak kali check result and my work, tapi problem jugak. So, pepandailah justify dari literatures sebab musabab why my result is like that. I have to use phrases such as....this inconsistency may be due to....A possible explanation might be.......There is no clear explanation.....Even though there are several discrepancies....Luckily, I got writing guidance from http://www.phrasebank.manchester.ac.uk/discussions.htm.

Actually, I attended thesis submission seminar last Thursday. Ingat nak dapatkan guidelines and info pasal thesis nih. Tetiba rasa cuak pulak dengan my progress, dengan my result yang ntah apa2, tak start writing lagi whereas I only got around 1 year left to finish my studies here. Macam-macam2 dugaan selain my research itself, for example my main spv yang 'lari' ke Adelaide dan my-co yang pregnant lagi. So ex-co spv who is currently my main spv is on maternity leave for 6 months starting from this week. That's why I really super duper busy and serabut from March-April. Nak siapkan kerja before she start her leave. Apa-apa pun, I'm really grateful that I managed to submit my third paper to a journal on 7/4/2011 after nearly 6 months struggling writing that paper. Writing je tuh. Nilah akibatnya bila I am too slow in writing, selain dari the co-author who also moved to Adelaide. Dahlah mamat ni very the cerewet. Rasanya more than 10 times corrections kot aku kena buat. Siap kena buat new simulation lagih. Dahlah during february harituh, dia senyap je, yelah bz dengan research grant application. Tapi tak boleh nak marahlah, he's one of the top researcher in our area, several of his articles were published in top rank journal such as Proceeding Royal Society and Journal of Physics A. Hehehe...unfortunately these journals got impact factor less than 2....whateverlah.

Korang tau tak, aku ingatkan my spv start her leave on monday=18/04/11. Tetiba aku dapat email :
Hello,

I will be on leave after this Thursday. I would like to speak to each of you individually. Please try to come to see me between this Tuesday and Thursday. Also, please don't come empty hand, bring your work progress or research plan along so we can discuss about what you should be doing while I am on leave.

Cheers,

N


Hah ko!!!! Luckily aku tak terkantoi pi melancong ke mana-mana mahupun melencong ke Malaysia minggu ni hahaha. Macamlah duit ribu-ribu kan nak pi sana sini :P....So, on Monday noon aku pun pulunlah membuat list of things to do sepeninggalan my spv ;)). Pulun juga membaiki dan menyolek my second paper mana yang patut sambil melayan Trilogi Cinta hahaha...Semalam pi opis, aku menyambung juga tugas2 solekan itu sampai 7.30pm dan disambung pula di rumah sambil melayan Trilogi cinta juga ;)).

La....aku nak cerita pasal food kan. Tetiba membebel, melalut, merapu meraban pasal my research pulak. Dah alang kepalang aku bebel, baik aku bebel terus kan :P. Last saturday, dalam keadaan yang raining cats and dogs tu aku gagahkan kaki ke city. Optus punya pasallah tuh...tetiba hari jumaat malam tuh, hp aku 'hang', tetiba ada message "insert your simcard"....So, bila pi outlet optus, ingatkan dia nak baiki ke hapa. Alih-alih dia suruh bayar aud2 coz tukar simcard baru. Chet punyalah malas, bukannya nak check bebetul. Memanglah aud2 je, tapi with that money, lepaslah aku nak beli chicken wing sekilo and 2 biji epal dengan harga tuh. Dahlah aku ni lupa nak check simcard tu kat phone lain, manalah tau kot ok pulakkan. Yang geramnya, rupanya aku tak copy no phone my friend to my phone. Banyaklah nombor hilang...malas betul nak email/jumpa kawan minta no phone....

So, bila dah settle ngan optus, aku pun pusing2lah city. Nak shopping, tengah pokai. Bila terjumpa my friend dia ajak pi makan. Nak makan oporto macam bosan, so kami pi makan szechwan prawn pizza.Sedap tau, tapi podeh gilo bilo tergigit cili. Lepas tu adik ni, dia teringin nak pi galery. Dah 2 tahun kat sini, tak pernah pi pun hahaha....Tapi enjoylah masuk galeri nih. Tetiba jumpa pulak kawan yang ada writing workshop kat situ. Hopefully dia tak buat gossip lah pulak pasal my unplanned activity tuh ;)), lagipun dengan adik yang muda remaja sesangat ;). Bila habis posing diluar galeri, kami ternampak limosin nih

Then, lepas shopping groceries di woolies aku lalu semula tepi galeri tuh dan ternampak ini.........

Ramai pulak orang kahwin harituh, one of the wedding reception was held at one of the level in the gallery.

Then on Sunday, teringin nak makan rendang, sib baik ada pes mak nyonya. So here is my chicken rendang and pulut kuning
Tapi pes nyonya ni not really to my liking, i prefer pakcik berahim punya pes. So for lunch on Monday aku dok bantai menu yang sama jugak. For dinner rasa macam nak makan sambal goreng dan acar pulak....
Pulut dan sambal juga menjadi my lunch on Tuesday. Then, I had sausages tomyam for dinner last nite...
Hehehe...guna perencah segera je. Oklah nak pi jumpa spv today ;)....

3 comments:

  1. Hi Fairylily, love the pics you posted here. And gosh! the food pics look really delicious.
    That pulut sambal looks really nice. Looks like nasi bryani.
    You have a nice day, Fairylily. Keep a song in your heart.
    Lee.

    ReplyDelete
  2. masuk sini je lapar...masuk sini je lapar....ishhh....ekau ni boto lah fai...hehehe....

    ReplyDelete
  3. Hi Uncle Lee,
    Thank you for dropping by :)...
    alamak, the compliment make me blushing ;))

    Kaklia,
    sebab saya sentiasa lapar kan ;))

    ReplyDelete