Thursday, October 27, 2011

Siapa yang tidak suka benda free?

On 19/10/2011 aku dengar radio Era sebelum pi uni. Depa cakap pasal sesiapa yag suka benda free. Yelah ada yang suka sampel percuma of certain product, free tasting food or perfume, ada juga yang suka collect points dari reward card di Petrol station and supermarket and redeem to get free gift dan orang yg suka bungkus food waktu jamuan, macam boleh hidu je walaupun tak diundang ke majlis hehehe. Aku rasa aku suka semua tuh, termasuklah kalau beli barang, then dapat percuma barang lain hehehe. Tapi bab bungkus aku malas sikit selain segan ;)....

The week before that aku tgk dalam Fb kawan aku post pasal depa dapat free susu di uni. Tetiba aku rasa teringin sangat nak rasa susu tuh. Bila pi tempat tuh, of course depa dah takde coz dah petang. Frust lah jugak, walaupun it just milk. Anyway bila balik ofis, aku terserempak ngan Chinese postdoc nih, tetiba dia offer that milk.

Syukur sangat maka tak kempunanlah aku hehehe....

Tu lah tak sia-sia buat baik kat orang kan. Actually the week before aku bagi dia burger KFC. Ada orang bagi aku. Tak sampai hati nak tolak dan tak tahu nak bagi alasan apa, so aku ambil la. Takkan aku nak buangkan, so better bagi kat chinese student tuh...Macam berbalas-balas pulak.

Later that afternoon my friend returned back my steamer. And together with that he gave me these.....
Hehehe...he seems to know that I am lazy to cook ;)).......................Segan jugaklah. Kita bagi pinjam barang, bukan minta balas, tapi dah orang nak bagi ambil je la hehehe....
Rezeki disyukuri, jangan dipertikaikan.............

Then, bila ada majlis pelajar Malaysia on 16/10, I got this lucky draw.


Nak tau ke apa isinya??????

Even though it just plastic container, but still I got it for free. Psst.... last year I got Corelle oblong caserrole tau-tapi yg stoneware lah. Tak kisahlah berat ke, corak tak menarik ke, yang penting free. Ada orang lansung tak dapat .....

One day before that, aku p majlis kesyukuran....makan free lahkan. Tuan rumah asked me to pack the leftover food. Tapi aku malas. Tapi malam tuh, tetiba my neighbour datang and gave me the leftover dalca. Then, on sunday we got Malaysian event tuh, Makan free lagi. There was lots of leftover food especially bihun.. vermicelli. Actually kami yang celur bihun dan potong aksesorinya.Yelah bak kata yg tukang suruh, kerja potong memotong bagi kat orang yang tiada skill. Orang tu tak kata direct kat aku, tapi aku dengar dia cakap kat orang lain. Aku tak marah sebab aku sedar diri, tapi terasa hati gaklah ;)). Yelah macm mana nak ada skill, kalau tinggal sorang masa zaman bekerja dulu. Kan lebih jimat masa, tenaga n wang beli je hehhee. Ni bila further studies, just masak yg simple je la. Dah studentkan, buatlah cara student. Lagipun single student ;))....Kalau aku masak beria-ia pun sape nak makan. Pernah jugak masa kerja dulu aku buat bihun singapore. Ada yg complaint banyak sayur. Bila ajak rumah makan fried macaroni, depa tak makan sangat coz dah melantak banyak food kat rumah orang lain, padahal dah tau nak mai rumah aku. Tapi ni orang yang gaji nearly RM4000++. Kalau bagi adik kerani dan PAR kat opis ok je, kejap je dah licin. Memang rasa seronok kalau orang menikmati food yang kita beri, tak kisahlah yang kita masak or beli. Satu lagi taste masing2 kan, sedap pada kita tak semesti sedap pada orang lain. Pernah jugak aku beri housemate or rakan2 lain apa yg aku masak or bake. Tapi banyak complaint lah pulak. Padahal sorang ni pernah bengang coz bila dia masak ada kawan dia complaint pedas. So bila aku masak pulak, selamba dia pulak dia complaint pedas jugaklah, masinlah. Ada jugak yang aku pernah rasa sambal orang tuh, itulah antara sambal yang paling tak sedap yang aku pernah makan. Tidaklah aku komen, baik diamkan aje (tapi kat sini aku komenlah hahhaa). Selagi boleh telan, telan je lah kan. Dah tu rezeki kita for that day. Tak suka jangan makan hehhee. Aku bukan apa, aku ni bila bab food aku tak suka complaint. Yelah makanan kan rezeki.

Eh berbalik kepada cerita bihun celur tadi.... kami kan bendul, orang bagi 8 bungkus, kami celur je la semua hehehe....2 besen tuh Suppose for bihun suplah. Camna nak habis, banyak sangat. Lagipun main menu nasi ayam pun ada sup jugak. Hmm...good lessonlah, lepas ni jangan buat lagi menu gitu. Actually during the event I didn't eat bihun soup . Satu dah kenyang, satu lagi macam hilang selera coz takde sambal kicap. But then, my neighbour once again, nak pulangkan my container diisinya dgn sup and bihun. So malam tu dapatlah makan bihun sup.

Sambal tuh, aku campur je blended red chili +kicap..sedap jugak. For my lunch pack on monday, I cook bihun goreng since I still have the leftover softened bihun,

so on dinner on Monday I had bihun sup again. Selasa-roti canai+free leftover kuah dalca.

For dinner I had sup ayam je. For lunch on wednesday, makan soto instant noodle at uni. Kalau tak silap itulah hari yg aku terkurung dalam botanic garden hehhee. Malam tuh teringin sangat nak makan nasi. Hanya ada 1 pot brown rice, cukuplah....tu pun aku letak banyak air.-brown rice+dalca+ikan masin-.
I had the similar food again for lunch or Thursday and for dinner I had non-free food hehhee...sekut kering with cheese and mashed avocado


For lunch of Friday, I had leftover dalca again+salted fish+chicken fillet.

Punyalah susun food dalam that container...sesudahnya kalau tak silap aku tak pi uni pun hehhee....

See for yourself...
I had free food for almost a week...alhamdulillah.....

p/s: Aku rasa serabutlah harini...
1) Result masih hampeh
2) Takde mood nak writing
3) Masih tak isi important forms and write the urgent letter.

Mungkin nak balik awal harini. Mmg kena pi city pun, nak beli bawang and sayur n buah....

2 comments:

  1. tak kisah lah dapat barang apa pun, janji free, duit kita tak keluar kan. barang yang murah2 pun dah buat kita rasa happy sangat, lagi2 kalau barang tu boleh dimanafaatkan. Betul ckp fai tu, kalau kita bawak makanan ke ofis, then kawan2 suka makan, tu yg rasa next time nak bawak lagi. Tapi alhamdullillah, kawan2 kat ofis akak ni semuanya suka makan. Bawak lah apa pun, mesti jalan punya....:)

    ReplyDelete
  2. Betul tu kaklia, seronok dapat barang free. Lagi seronok kalau mmg boleh diguna n tahan lama pulak tuh.

    Saya tak pandai masak, tu yg kawan saya tak suka tuh heheh ;)

    ReplyDelete