Saturday, March 17, 2012

Karipap guna otak n si mangkuk hayun

Last Saturday kami ada gathering, so aku bawak karipap la. Abaikanlah kelim yang tak senonoh tuh ;)...

At first I didn't know what to bring, then later I thought why not prepare something that I like and what I have been craving. So I opted for currypuff using yatimemories recipe. Since kanda tak tahu nak bawa apa, aku pun ajak dia join aku even though i got initial feeling that I would be irritated with her. Actually this was my second time prepared karipap and her first time. Yeap as what I tot, we got several disagreements such as dia nak terus tumbuk udang kering, aku prefer rendam lama sikit. Aku nak tambah sikit lagi minyak or air dalam adunan kulit karipap yg nampak agak kering/keras, dia kata dah ok. Dia bising2 dia ada acuan karipap, tapi as usual cari tak jumpa. So gunalah acuan aku. I preferred to just kelim je la sendiri kulit tuh, coz kalau guna acuan nanti ada karipap yg tersenyum. Dia nak guna jugak. So nak jimat masa, dia guna acuan, aku kelim sendiri. Bila terbuka aku jugak yg kena kelim kan. I was juggling between kelim karipap and rolled the dough flat. Dia complaint kata kecik n nipis sangat. Penat tau nak gelek tu dan potong kecik2...Lepas tu bengang gak bila tgk rupa karipap yg macam bertampal2 tuh. Kalau nak letak inti fikirlah jugak kat, the smooth side kat luar, yg kureng kat dalam...hish...Yelah kalau nak makan sendiri lantaklah. Ni bagi orang makan. So bila sesi merasa karipap...dia cakap pandai jugak buat karipap. Aku saja je cakap dah guna resipi memanglah sedap. Tetiba dia cakap "kena juga guna OTAK". Aku rasa kalau org lain cakap aku tak sakit hati, tapi kanda ni gaya dia cakap so annoying....Lepas ni mmg malas nak share lah...Biar penat, tapi tak sakit hati...

Bila pi gathering pun bebel...Bosanlah, boringlah. Nampak muka salah seorang AJK tu berubah bila mendengar kata-kata dia. Lepas tu dok mempertikaikan bila nampak anak kawan kami put on weight. Biasalah budak-budak kan...Lawak pun ada bila dia panggil mak kawan kami auntie, padahal rasanya beza umur mereka 5-10 tahun je...( Hahhaha...I suka bila Cik olyn kenakan dia pasal lawak MUDA). Then sibuk2 mengata orang yang beli kek instead of buat sendiri. Tahulah karipap guna otak tu sedap hehhehe........Hish bila aku nak insaf ni, sampai 2 paragraph aku kutuk dia....

On Sunday, aku pi city. Masa nak lintas jalan, ada segerombolan Oz youngsters ni dok cakp hello hello...Hmm..macam nak ganggu aku je. Then I passed by 3 Oz girls. Depa dok sebut "Ni hao Ni Hao". Huh tak kuasa aku nak layan....For lunch aku melantak Taco n prawn tempura sensorang di food court....Petang tu kami ada welcome dinner for new residents at our accommodation

Ada kebab, taboulli, potato salad, mixed veges salad, pasta salad, humous, etc...Ada leftovernya, menjadi my lunch on Monday the 12th


Esoknya aku pi Uni, on my way to the bus stop, aku nampak dahan jatuh atas rumput. So apalagi snap gambarlah


Masa aku tertonggeng-tonggeng mengambil gambar, tetiba ada sorang nyonya tu cakap cina dengan aku. Dia macam nak tanya jalan. Sudah...macam itik ayam la kami. At last dia sebut bus. Oklah i tunjuklah tempat nak tunggu bas. Tapi nak tunggu belah mana? Dia nak pi mana? Aduhh sekali lagi la...dia cakap cina, aku cakap in english. At last dia cakap market, nasiblah aku tunjuk bus pi city hehhee...Harap tak silap. Kat uni beli kebab. Lama tak makan kebab. Malam tu kami ada farewell dinner pulak for one of the resident here...more like pot luck n sharing dinner. Aku beli je pakora and cut it into half..banyak sikit nampaknya hehehe...


Nyampah kat mamat Iran. Dia yg tukang buka wine. Lepas tu bila nampak aku lambat pi ambil makan, sibuk tanya pasal aku ada problem with non halal meat ke. Aku nampak ada daging, salmon, salad, cake, dumpling etc selain my pakora. Tapi aku makan sebijik mini muffin je. Then, dia dok cerita yg the previous 2 weeks dia drunk sampai thrown out...seharian la nak bersihkan rumah. Dia merepek kata dia minum 1/2 glass wine everyday, guarantee that he will go to heaven. Kanda dok melayan if that so she will go to hell. Ada sorang korean lady ni nampak musykil and asked me is it true, I geleng je la. Nilah masalah orang Iran, it was their choice if they don't want to be muslim, but please do not make fun of our religion and also make nonmuslim confuse.....Sebelum tu ada sorang kawan dia cakap I drink but I pray too. Saya senyum je la. He said you didn't believe me. Aku tak larat fikir n malas nak cakap. So I just said I dunno. He asked what do you mean. I just said I dont want to think. Actually it is better if we just keep quiet, no point of talking to this people. Before kanda came to this dinner the first guy said that he likes kanda because she didn't angry when he make fun of the religion...Bila balik, aku bebel dengan kanda pasal perangai iranian, dia cakap she assume it as a joke....a joke huh!!!!

On Wednesday morning, aku masak kus kus guna perencah nasi goreng adabi.


Geram pulak bila kanda kata ada bau belacan, nanti bising housemate. Takde la kuat sangat pun. Dia grill veges pun kuat baunya..Orang lain tak bising dia pulak yg bising. Kali ni tunggu bas ke uni at the other side. So boleh snap gambar laut


Bila sampai uni, kebetulan ada wednesday market so aku pun tinjau2 jewellery, vegetables seedling etc. tapi yang aku beli dried fig and honey+mustars soy snack hehehe....

On Thursday, aku hanya bawa bekal scrambled egg and grean peas. Hari sedih +gembira. Hari yg aku dipeluk spv tu la...Bila dah habis sesi peluk2 n borak2, spv suruh tutup pintu. Ingat suruh aku keluar. Rupanya dia nak cakap "luckily you came here. That guy kinda like harassed me. Maybe he thinks that I look young and inexperience. He was like persuading me to accept him as student and I just said I am happy to supervise you but I want to see your qualification first. He also requested a room or place to put his book. When I said that master student does not has room, he suggested me to make a recommendation". Hush sounds rude and demanded. Bila tanya tu orang mana...from Saudi. Tapi rasa serba salah sedih pulak bila dia cakap orang negara tu do not respect woman. Aku hanya mampu cakap maybe only certain people are like that.

On Friday, aku masak kepok ikan guna microwave. Ok for our microwave the suitable time is 47s. Nyampah bila kanda kata "bau jugak". Hish dia pulak lebih complaint. Orang lain ok je. Aku hanya makan leftover kacang pool for lunch. So bila pi uni aku nak perlu uruskan my third paper submission. Perlu juga minta tandatangan spv utk Assignment of copyright. Dia takde pulak, so I just slipped that form under her door. 1 jam lepas tu, dia bagi form tu kat aku..hehhe rupanya ada lecture. Di kala aku sibuk nak print dan reread my paper tetiba my friend nak jumpa for consultation...Cheh! I am a student nak bagi consultation for another student hehehhe. So I planned to say to her that the 'meeting' should be 30-60minutes only. I pity her for what she has been gone thru. I can't imagine if I were in her shoes. She is a fighter, she had tried all the possible ways, but it seemed that her main problem still unsolved. As usual most of the time she still talked about her boss and the people who were sweet talker. She is strong and what has happened to her make her even stronger. But sometimes she seems confuse and clueless of what she should do next. That made me have no heart to say that I need to pray and do my work. And this meeting dragged for 2 hours until 6.15pm. End up I didn't submit my paper and have to rush back because our student representative who is Iranian girl celebrating her thesis submission in our unit at 7pm. So, takkanlah I tak join...apa pulak dia kata. Hmm..bertahan je la tengok wine and salami atas meja makan...Grrr. Aku makan je corn chips with guacomole, cake n popcorn. Aku malas nak keluarkan keropok ikan. Takut ada yg kata smelly..lagipun tengok depa tak makan pun agar2 yg kanda buat. Penat je orang tu buat pepagi sbelum pi uni. Dahla susah nak tapis....

Yang sakit hati our american housemate masukkan popcorn dalam mangkuk putih. tetiba our ex-housemate si german tuh kata tu bekas dia. Bengang betul bila dia cakap kat aku "did you take that bowl" Aku cakap No. macam nak tuduh aku pulak. Tapi cara dia pandang, macam dia tak percaya. Kanda pun kena jugak. Mungkin dia tak bawak pergi bowl tu masa pindah dulu, so bowl tu ada la di common rack. So minah Us tu gunalah. Masa dia nak balik malam tuh pun, bila kanda cakap kanda tak ambil n guna bekas tu, minah german tu kata dia pun tak tahu camna bekas tu ada kat uni ni. Then dia pandang aku, aku buat muka poyo je la. tetiba dia senyum and cakap it is ok. so memang dia rasa aku yg ambil bekas tuh....Aku sakit hati betul. I didn't know how to respond to wrongly accused. Geram pun ada kat diri sendiri coz I was so furious that I speechless to deny that accusation. rasa nak luah perasaan kat Fb, tapi macam bebudak pulak. Nak hantar mesej tak puashati risau jugak dia dok ngata...grrrrrrrrrrrrrr. EEEEEEEEE..mangkuk hayun betul orang yg tuduh aku ambil mangkuk plastik. ye Mangkuk plestik je...bukan pyrex ke noritake ke, royal doulton ke....

Malam tu pukul 11 aku lapar hehhe. Yelah dah makan benda ringan je. So aku reheat kus-kus gorend dan makan dengan samabl daging+telur given by my office mate... Sedap...


This was my lunch for today...spinach, steggles tempura nugget and greek yogurt


Tadi, aku pi toilet.....wah ada bau pizza. Bilik yg sebelah toilet bilik American n Kanda. Tak mungkin American kedekut tuh makan pizza..kanda la tu makan sensorang dalam bilik hehehe...

No comments:

Post a Comment