Tuesday, April 3, 2012

Picnic on the beach ?

Aku memang malas betul nak berblogging lately....Ni hah aku kumpul cerita seminggu...

On Saturday -March 24th, as I was not sure whether I want to go out or not to meet my friend in the city, my Philipino hmate asked me whether I want to join her to have lunch outside. At first we planned to go to Indian cafe, but later end up eating tacos and nachos hehehe.........

On Sunday the 25th, me, kanda, german n Philipino hmate planned to have picnic branch on the beach, but end up sitting on the bench at the park overlooking the sea hehhee......

Dah guna camera chikai, mana nampak laut hehehe. Hah ni gambar masa Australia day, nampak jugaklah laut walaupun tak membiru...


Kanda prepared the pumpkin soup and garlic bread(tapi guna my pumpkin and carrot la hehhee), the philipino prepared seafood pasta while the german prepared cold tomato soup.


Aku? Aku tak kuasa nak prepare apa2..beli je frozen spincah roll


Then bakar. Tapi awatlah lambat masak n bertukar warna, bila angkat kat bawah dah rentung hahhaha............Semestinya halal We really enjoy our time there. Bila matahari memancar the german sukalah, me and philipino dok pakai sunglasses and hoodies hehhee...........Walaupun we really full, we still had desert at home...scone top with butter and jam and cream and accompanied by ice cream...yummmy......

On tuesday-March 27th, I cooked black pepper pasta for my lunch.

Tu yg tergolek tu fish ball fried by the Philipino...Pasta tu lah yang menjadi my lunch pack for 3 days hehehe....Nyampah bila kanda kata aku masak lama. Yelah nak masak dulu pasta tu, sambil tu potong daging n sayur. Then nak masak sosnya pulak....Bila sampai uni, I wrote all my calculation properly. Nanti tak tahu pulak mana satu salah, mana yg betul hehehe...Belek2 drawer, jumpa coklat....benda free jgn ditolak.


Haritu orang yang sama juga bagi cake 2 kali pulak tu...Tiba-tiba at 4pm ada orang ketuk bilik. Ingatkan the temp staff yang just check number of person in each room, rupa-rupanya my friend. ...Nampak je muka dia, baru aku teringat aku tak sembahyang zuhur lagi. Apalagi kalutlah....Selesai je solat, apalagi bermula lah sesi aku sebagai pendengar. Actually aku bengang jugak, dia tak bagitau tetiba main terjah bilik aku...(Tapi lpas tu bila aku check email, di ada hanyar YM message to come to my opis)...Tu la rupanya pagi tu dia call aku, aku tak sempat angkat coz tangan penuh lotion, nak call semula takde credit. Dia call semula, masuk machine...Hmm Hp ku dah mengong la tuh...Dalam pada dia merayau tanpa tujuan. Rupanya dia dah cerita pada sorang adik ni pasal masalah dia. Tu la kena juga jumpa orang lain other than me. Now baru tau adik tu very cool n understanding....

Tapi as usual, dia asyik salahkan seseorang atas masalah yg menimpanya. Kalau dah tak suka, tinggalkanlah. Buat apa nak siksa diri. Bila aku nak cerita bagi contoh, dia mudah sangat naik angin, potong cakap aku and buat assumption. Sampai aku fed up, malas nak sambung cakap, terus bagun dan cakap nak ambil wuduk. Bila aku selesai ambil wuduk, dia tanya apa kaitan contoh aku dengan cerita dia. Aku cakap aku pun tak ingat sebab dia potong cakap aku....Then aku solat, berkemas and cakap aku nak pi city. Yelah takkan aku nak halau dia balik pulak dalam dia memerlukan seseorang. So walaupun aku sendiri tengah stress dengan kerja aku yg banyak tuh, baik aku blah sebelum aku jadi lebih stress dengan dia yang nak orang faham dia, tapi dia sendiri tak nak faham orang...Kami jalan bersama ke bus stop. Bila sekali lagi dia cakap pasal masalah dia, I lost my patience and aku raised my voice and said dah tak suka, tinggalkan je...Aku pi city makan ayam sensorang hehhee.........

Tapi aku makan separuh je la. Tapau bawak balik la...Malam tu aku tengok My kitchen rule finale...Sedih...Roco kalah....My german housemate belikan greek yogurt and choc cake.

Haritu aku beli yogurt perisa blueberry, tapi aku tak suka coz manis. Aku prefer greek yogurt yg agak masam. So aku bagi dia my yogurt. Rupanya dia nak jugak ganti my yogurt tuh. Kek coklat tuh coz dia tau aku teringin cake coklat. Haritu aku buat guna mwave, tapi tak jadi sangat coz malas letak telur. Bila aku makan on thursday it was actually banana cake not choc cake...telan je la, Benda free kan hehehe... Terharu pulak ada kawan yg ingat kita. Of course she shouldn't do that...Tapi dia kata i dah bagi banyak kat dia. Owh baru teringat I ada bagi dia deodorant sample, sun block yg aku dpt free, my heater and also hair straightener left by my friend yg aku tak pernah guna n tak tahu guna...Tu la benda yg kita tak pakai better bagi pada orang yg memang pakai, daripada dijadikan perhiasan or tukun tiruan hehhehe....

Hari rabu aku kalut pi uni nak jumpa spv nak tunjuk presentation slide. Dia takde I just slipped the printed slide under her door. Bila check email rupanya dia tak dapat datang coz anak sakit...So aku buatlah kerja constructing my model. Nampak complex. Kenapa pulak ada penambahan term compared to my previous work. Habih..risau sungguh. Takkan projek dulu silap. Kalau model silap, result pun silap, meaning kena buat correction for my paper Oh No !!!! Aku balik malam la. When the bus nearly reached the bus stop at the undergrad accomodation, the students ran like mad crossing the road. When the bus stop, they cant wait to get on the bus. Just imagine the situation out of control when the students shouting and yelling loudly. So scary luckily I sat in the first row just near the driver. But lady bus driver...She cant do anythig if something happen. I know they were going to the bar since I read somewhere that nite the drinks cost aud3 only....

Bila balik, on kan lappy...bila click mozilla unrespond n ada bunyi pelik. malas nak tunggu I cuba on off 3 kali..pun Camtu jugak. Turun dulu reheat the fries and fried chicken...Malas nak join kanda n Indian bising2 di bawah dalam keadaan yg stress ditambah pulak dgn lappy buat hal. So sambil makan, sambil figure out what is wrong..try check safe mode...boleh pulak. Tapi dah namanya safe mode certain application je la boleh guna. dugaan sungguh kan....

On thursday...aku ternampak lebam kat keting and betis...Hish hantu mana yg gigit. Sakit pulak tu, jalan pun susah...Tak tahulah kenapa..ada yg kata salah tido, ada yg kata penat sgt..yang pastinya aku memang tak langgar apa2 hehehe...Tapi mungkin jugak, haritu aku jalan banyak and laju kot...terkejut salur darah lalu pecah....nanti marah doktor dengan aku punya assumption hehhee...

Then aku terlmabat jumpa spv and attend farewell gathering tuh. Spv siap spread the cheese on the biskut and bagi kat aku and my friend hehhee....Dia mmg suka cheese tu. Orang lain dah blah, dia bagi aku chips and grapes hehhee....rezeki jangan ditolak....So dalam pada bengang kena baiki slaid, makan tetap makan hehehe. Bila my opismate look at my slaid, dia tanya apa contribution..Aku cakaplah for future experiments and MD Simulation and the development of new device. Dia macam tak puashati...So aku cakap aku study how the structures interact with each other. Sibuk sangat tanya aku kan. Aku tanya apa dia buat. Terdiam hehehe. So dia cakap dia buat prediction of....Memamglah bidang kami buat prediction tak kisahlah apa cara or model kami guna...........Anyway, this kind of dicussion mmg bagus. When you talk with someone who have no idea of your work and how you can explain it in simple word ;)...

Then aku semak my previous work. Harap lah takde kesilapan..nanti banyak benda kena buat semula. Alhamdulillah ok..Memanglah tak sama hehhe...Model dulu in the centre.. Model sekarang ada offset....Memanglah ada penambahan term.

Bila aku chat dgn my GOOD friend, now I see kenapa dia tak boleh ngam dengan boss dia...Ni her words in

"selalu sgt forward emel seminar yg i pun dpt.then check i tak p.dia ckp i am not behave like a phd sbb tak p seminar yg dia forward.sekali dua i ok la.bila da selalu dia buat "

So aku tanya-u only go if you want to go?-

"yes la .i choose my own seminar.i am an adult .kenapa pulak kena ikut ckp dia.i tak suka org nak control2 ni ."

And I said -memanglah, tapi kalau dia as boss benda tu berguna why not pergi je-

"i tau p mana2 seminar.so u n dia nak ckp i tak pandai nilai la .i tau la i menilai seminar mana i nak pergi .i pun tak pernah paksa u p seminar endnote or apa2 kan .so samala kan.each of us tau la menilai mana baik utk kita.mgkin dia layak supervise master student je.so bole la arah2 student p sminar"

Aku, dalam hati sentap....dalam pada dia mengutuk spv dia, dia tak sedar dia mengutuk aku yang biasanya ikut je arahan spv. Hmm...so spv aku layak supervise master student je ye..Kalau camtu aku level master ye. Bukan takut. Walaupun kita tak suka, tp kalau benda tu baik untuk kita why not. Contohnya when I joined that competition, boleh latih my confidence selain dapat input from judge and audience. If you don't want to go, just refuse it diplomatically....Teringat lagi bila dia cerita spv favor and puji2 student yg excellent. Dikatanya orang tu bodek spv....So, tu la kalau tak boleh nak kerja dengan orang lain dan tak boleh ikut arahan, memang susahlah. Tapi bila ada orang bagi apa yg dia nak, bukan main suka lagi walaupun org tu dia pernah kutuk tak membantu menyelesaikan masalahnya etc...Bukan semua benda orang boleh bagi kita, sometimes kita kena cari sendiri. Anyway my friend, again I am not i your shoes....Saya kesian, saya simpati, tapi awak kena juga buang ego, atasi kedegilan dan semua dendam tuh.....

Bila balik rumah nak tengok Desperate Hwives, eh takde pulak...On friday...the day of thesis competition. Petang tu bila check FB..wah Cik Olyn dah submit thesis. Congratulation Sis... You jangan balik sesenyap je tau. Malam, i had this for dinner

stir fried veges+pickled radish+egg sambil tgk movie The Perfect Match..............

No comments:

Post a Comment