Saturday, February 11, 2012

Calendar, Pie, Visa

Scheduled post

On monday, aku tak tau nak lunch apa. Memula dah makan pisang. Tapi lapor lagi. Bukak tutup fridge tak tau nak makan apa. Nak masak, malas pulok. Tetiba teringat kepok ikan...so ngaplah...

Lepas tu baru pi uni. Aku kerja shift petang ;))...
Memula pi unishop pi post calendar OZ yg kawan aku nak. Hah ko..kena charge aud20.25 sen tuh..Terkojuit den.... lantaklah nanti boleh claim. Menurut cashier, the weight more than 500gm, tu yg charge mahal. So, she had to consider it as normal parcel instead of letter. In fact I have to fill in the customs declaration form too...

Tu la sometimes I just wonder why people seems to do not understand or purposely do not want to understand our life here. Keep on asking me to buy that calendar. It's only a calendar, what so important about it. Heranlah, bukan ke calendar mana2 sama je. Tarikhnya tetap sama aiyo....Cuma public holidays dan gambar la yang lainkan hehehe...


I forgot to buy it for several times ;). Only after her second messageS on dec last year i went to unishop searching for uni calendar. I can't found any. Lepas tu aku lupa la...Lepas tu mid jan, dia tanya lagi. Aku cakaplah tak jumpa, dia kata the district calendar pun takpe...pulak dah. Aku lupa lagilah kan...Then, end of jan, dia msg suruh cari kat post office. So, aku cari tak jumpa. Then bagitau JIKA BERKESEMPATAN, aku cari di city. Huish, dia siap bagi cadangan banyak outlet in the city. Memang beria sakan kan...So dalam kehujanan last thursday, barulah aku pi. Aku cari kat 3 kedai, alhamdulillah jumpa di 2 kedai. Cuma yang di kedai majalah tu, kalendarnya buruk dan saleswoman berlagak...so I opted to the souvenir shop....So, hari senin..barulah aku post calendar tuh hehehhe...

Habis citer kalendar, aku lapo kan...so aku beli ni...Spinach Ricotta Pie

Huish cashier tu siap panggil aku sweetie tuh...E..eh tetiba aku terasa sangat sweet and cutelah kan hahhaa. Peduli apa jika itu memang style dia panggil orang gitu. Biasalah kan bila kita mengibarkan bendera merah, our face look radiant kan ;))...tambahan pulak bila I baru pakai satu produk ni, lagilah perasan radiant hahahha...nanti I review that produk ek. Kalau tak ok, I sesenyap je ;).

Plannya nak submit my third paper. Ala...manuscript yg asyik kena reject tuh. Last month spv tanya, aku kata dah submit...opps.....On Sunday aku dah ikut requirements the latest journal.
Double spacing text...done.
Figures and Tables in separate sheet...done.
Payah pulak nak setkan header yg ada author name and title of manuscript on the header...penat aku google tau. Bila dah keluar, bertindan pulak dengan header from the sample file....At last ok, Alhamdulillah...

So on monday dengat semangatnya aku compile the tex file in desktop in my office of course. Tiba-tiba ada error pulak...Aku tak faham. Info dari internet pun aku tak faham. Hmm..takpelah balik buat di rumah. So nak print cover letter for the submission. Tak boleh pulak buka Mword file tuh...GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.

Takpe relax...chillax=chill+relax. Kita copy cover letter for the fourth paper. Kita ubah editor, manuscripts' title and authors dan list 5 new referees in the table. Ok...kita print, sign, scan and send the pdf file to my email.....Balik rumah sambung kerja ya....

Sampai rumah 8.45pm. Ingat nak makan buah je. Yelah tadikan dah makan lemak eh..cheese. Hmm..teringin nak makan lepat pisang. tapi malas nak keluarkan steamer. Buka peti sejuk ternampak ayam yang telah dinyahbekukan semalam. Hmm....Kita masak nasi ayamlah.....eh !!!
Jauh betul beza pisang dengan ayam kan...;))....

Alamak, minyak dah habis, camna nak goreng ayam. Hmm...kita grill je lah....sihat sikit ;).


By 9.45pm....dah siap.....Jom makan...kita curah sos and kuah kicap ek...

Opps...nasi agak keras.....

On Tuesday petang tu pi jogging tau. Then selamba badak aku buat sit up on the bench facing the sea. Korang ado?????? Nka dinner, ayam dah habis, kita makan nasi ayam+telur goreng ye...sesuai ke? Telan je.

On wednesday the 8th, kan bengang2 kes kena pindah tukan. Then settled with my paper submission and visa application. Busy kan, makan baked potato chips je. Macam biasa....petang pi jogging la...opss padahal baru 2 hari je hehehhe. Dinner beli fried chicken and makan with selery....


Malam tu barulah start focus on my thesis writing. Actually my thesis kinda like compilation of my articles..If I got 4 articles, so I will have 6 chapters. So I just have to add first article as Chapter 2, second article as Chapter 3 and so on. Sound simple and easy huh...just copy and paste. Well, it totally the opposite...tak kuasa nak explain...Chapter 1 dah lama jenguk2, tapi tak gerak2 pun. Chapter 2 rasa kena ubah intro. So I started with Chapter 3 on that nite. Problem pulak dengan table etc....Sabar ye...sambil mengesan latex error tu kita layan movie Keramat ya...Chet!!! Tak suka ending berdarah...ngeri..............

On Thursday, masukkan Chapter 4 pulak...intro nanti baiki. Masukkan figure and ubahsuai references. Selepas sarapan, pi timbang ...wah berat dah turun ke 48kg. Wah tak sia2 aku pi jogging 2 hari, sarapan muesli+yogurt+susu and minum green tea 2 kali sehari. Tak lama lepas tu timbang semula 49kg errrrrrrrkkkkkkkkkk. Laparkan, then masak nasi goreng menggunakan chicken rice leftover...Sedap ke? Boleh tahan..yang penting boleh telan dan kenyang heheheh...

Masa aku kat dapur dengan Japanese tuh, si Iranian tu balik. Entah camna kami berbual pasal kanda. Dia still nak panggil kanda, aunty...hehhehe. So, i cakaplah, don't call her that. She is a student like us. She doesn't like it. Si iranian ni macam tak puas hati, siap tanya how old is she...Aku cakap tak tau ;)...

Actually malas nak pi Uni, konon nak concentrate with Chapter 4. Tapi my x-housemate, the indo ada nak bagi food. Kesian pulak, kalau aku tak pi uni, dia nak datang umah aku. So, better lah aku pi uni dan say hi to my opis. Masa sembang dengan my x-housemate, tetiba Cik Olyn muncul dengan lenggang dan gaya cool nya ;).... Apalagi borak le. Aku ni macam biasa mulut tempayan, pi cerita kisah kanda yg dipanggil aunty kat depa. Depa sama nakal..pi gelak jugak hehhee....tak baik korang tau :P. Actually kanda takdelah nampak macam aunty pun. Mungkin sebab dia pakai glasses tuh.

Then aku join Cik Olyn dan another friend pi minum jap...Huish order large hot choc tu...Seronok juga sekali sekala minum2 dengan kawan ni. Bertanya kabar, selain pasal studies boleh borak macam2-diet, exercise, drama, artis opppssssssssss......I like this kind of meeting. Nobody trying to be artist and let others to be audience and listener only. Bawah nii gambar nasi kuning from my Indo friend tuh ....macam2 lauknya...

Meh zoom sikit.............ada ayam goreng, pegedil, telur dadar, serunding+sayur...

Bila check email, aku dah dapat bridging visa. So I have to make an appointment for medical check up within 24 hours.....Balik rumah la buat. Aku nak layan chapter 4 nih...........

Huhuhu...Balik malam hujan lebat...redha dan redah je la .....

Bila check email...wah wah wah :))............

From the Chief Editor :


Dear Professor
R......,
this is to acknowledge receipt of the article
Modelling ...................................................
The paper will be refereed by two of our experts; I let you know

Bila masa aku jadi Prof nih....Phd studies pun tak habih gi hahhahaa............
Insya Allah....satu hari nanti :)....

YA ALLAH Ya Rahman, lembutkan hati reviewers untuk memberi komen yang baik bagi paper hambaMu ini dan semoga ia dapat diterbitkan.....Ya Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir...

Setelah senyum senyum sumbing baca email tuh...Maka perlulah buat online appointment untuk medical check up @ www.medibankhealth.com.au. Disebabkan aku busy dan bakal kepenatan this weekend, so I opted for Wednesday the 15th. Ok...bayorlah AUD299......So, Visa+medical checkup=535+299=AUD834.....Huhuhu....mana nak cari duit nak bayar accommodation fee for autumn session, soru lagi..........

No comments:

Post a Comment