Friday, July 1, 2011

Nasi 2 pinggan Vs 2 cerita seram

Hari Ahad baru ini, aku makan berselera sungguh, sampai 2 pinggan nasi you. Padahal makan sambal tumis ikan bilis je hahaha, my favourite food kan :)). Tapi aku malas nak ambil gambar. Yang ini pun, boleh makan sepinggan nasi penuh hehhee...sambal ikan bilis jugak cuma guna cili besar+cili api.

Tak ingat bila, bulan lepas punya menu kot. Tumbuk cili besar+cili api. Kalau tak silap, aku goreng dulu ikan bilis, then keluarkan dari frypan. Tumis bahan tumbuk. Masukkan hirisan bawang besar, garam dan air asam. Dah agak kering baru masukkan ikan bilis goreng. Tau tak tu my favourite food masa kerja di Perak dulu. Aku biasa beli nasi goreng kampung or mee kari for dinner di satu gerai ni. Satu hari, aku nampaklah anak tuan punya gerai dan rakan-rakan sekolahnya makan lauk ikan bilis nih. So, aku cakap nak order sama dengan apa yg depa makan. Pembantu gerai tu terkejut, sambil cakap "hah!macam tu ke?" Tetiba aku rasa malu pulak, buatnya depa tak jual. So, aku order benda lain. Satu hari bila aku pergi gerai ni lagi, aku tengok kawan aku dok makan sambal ni+telur dadar. Maka, apalagi since haritu almost twice a week aku beli lauk ni je. Sampai kadang2 depa malas nak layan dan cakap bahan dah habis hehhee. Yelah, mesti depa malas nak menumbuk cili kan. Kalau menu lain, semua bahan dah siap.

Aku nak cerita apa sebenarnya tadi. Hari Ahad tuh, bila dah kenyang dinner dengan 2 pinggan nasi, maka sambil lipat baju aku tengok filem Penanggal pulak.....seram o...................



Then, terfikir nak cari Karak the movie pulak, bosan sikit. Yang lawaknya si Kila tuh, dah jumpa benda bukan2, masih nak pi mandi kat luar tuh. Macam tak logik pulak ek...Korang cari sendirilah link nya ;)...Kalau jumpa, maksudnya video tu masih wujud :))....

Since mata masih segar bugar dan aku pun nak kemas bilik pulak, maka aku surf lagi tenet. Aku jumpa pulak cerita nih



Aku pause kan sekejap coz nak masak air. Tapi bila aku di tangga nak naik atas, tetiba rasa seram pulak.........eeeeeeeeeeeeeee goose bump ek, standing hair? Apa taknya, dah 12.30am lah. Terus teringat masa aku tinggal sensorang in double storey house dulu......Bila turun semula pun tak selesa, sebab tu air belum betul2 masak mencecah 100 degree Celcius, aku dah stop kan hehehe...Cecepat aku naik atas.

Eh bukan 2 movie ek, 3 lah kan...Tulah kadang2 bila jadi student nih, bila badan dan otak penat, bila dah mental block=otak tepu, tak larat nak berfikir benda berat, tiada mood , so memang need a break. Tapi janganlah take a long break pulak :P. Sekali-sekala nak rehat during weekend is acceptable :). Jangan pulak every weekend. Masing2 have their own learning or study style. Ada yang boleh fokus dan beri tumpuan dengan lama. Ada yang sekejap sahaja. Macam aku, sometimes tak sampai 15 minit, aku dah bosan membaca. Biasanya kalau bab mengira atau programming, aku boleh spend lama. Aku selalu cuba mengadap buku/artikel lama2 tapi got nothing. Adakalanya, the first few minutes tu je kita dapat belajar dengan 'berkualiti' :). So, sesiapa yang boleh spend masa lama untuk study, mudah fokus dan mudah faham dan ingat, anda memang bertuah. Apa2 pun, kena pandai uruskan masa dan manfaatkan masa sepenuhnya. Contohnya, sambil tengok movie tuh, boleh lipat kain and kemas bilik. Lagi bagus, boleh writing or running program. Kalau you boleh watch movie sambil reading, you memang dasyat wo ;)).

Adakalanya bila dah stress, satu apa pun tak jadi. But, sometimes we can work under pressure too. Contohnya, aku dah lama dapat corrections for my third paper. Tapi, bila aku nak baiki bahagian literature review ada masalah pulak. Makin, aku baca the previous papers aku makin confuse. Apa yg aku faham selama ini, tak sama dengan statement dalam one paper tuh. Baca banyak kali masih tak faham. Akhirnya baru minggu ni aku 'nampak'. Ada kaitan tak dengan pelawak yang ketandusan idea lawak dan komposer lagu yang tiada ilham mencipta ;))......Selain tu, masalah macam mana nak tulis the literature review in our own word and how to compare it with our result. In fact, ada juga masalah tidak jumpa apa yang dicari dalam literature. Misalnya method apa yang depa guna. Yelah, aku bukan orang pure science manalah aku faham the jargon n the technical term. Lagi serabut bila paper A kata dia guna method 1, tapi paper B yang cited paper A kata paper A guna method 2. Mana nak percaya? Mestilah paper A kan. Tapi bila baca paper A, tiada explanation. Kalau ada explanation tak faham pulak. Mungkin tak cukup usaha. Tapi jika sudah berusaha, masih tak nampak jalan, doa jangan dilupa. So, bila my spv hantar email ni last wednesday, aku jadi kalut. Maunya tak kalut she's on leave, tapi sibuk bertanya kabar aku dan kerja aku ;)

Hi F,

How are you? Please let me know how are you going with your work? Have you made changes that J suggested to the third paper? Also, have you heard from the journal about our second paper?

Please keep in touch.


Kena paksa jugak diri utk faham dan make the changes for the third paper. Lantaklah jika aku hanya tido pukul 2am dan bangun semula at 5am this morning. Alhamdulillah, at 3.05pm today I sent that paper to J, my x-spv :).....So, now I can concentrate on my current project pulak yg nearly a month tertangguh. Pun ada masalah. Kalau tiada masalah bukanlah PhD namanya. Apa yang nak dikaji kalau kita dah tahu kan. Sebab tu aku memang hangin bila orang kata orang PhD ni bersepah dan senang jadi PhD student nih compared to first degree student. Lagi bengang bila PhD student dok kata, research aku senang tak payah jumpa orang, tak perlu collect data atau buat experiment. Hello!!!!! Kalau kami tak dapat result, we can't write or report anything, kinda considered failure project and have to find another project. But, those who involve in data collection you should be grateful that you can report whatever you obtain and those who do the experiment they still can justify on why their result did not turn out as the theory. I know, it is easier said than done. We are not in other people shoes. The most important things is respect other people and their work and do not ever look down on other people work. Masing-masing ada cabaran dan sumbangan masing-masing or else tak wujudlah research in various field.

No comments:

Post a Comment